Παρόν και μέλλον των μεγάλων περιπολικών του Λιμενικού Σώματος

114

Γράφτηκε από τους DMitch* και Davelis για το eAmyna.

Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.) διατηρεί σήμερα σε υπηρεσία μεγάλο αριθμό σκαφών παντός είδους εκ των οποίων πέντε (5) μεγάλα περιπολικά, τα λεγόμενα Περιπολικά Ανοικτής Θαλάσσης (ΠΑΘ), που είναι και τα μεγαλύτερα σκάφη στο στόλο, ενώ ο αριθμός των μεγάλων περιπολικών αναμένεται να αυξηθεί στα οκτώ (8) σύμφωνα με τον τελευταίο διαγωνισμό για την απόκτηση παράκτιων περιπολικών, σκαφών 30-45 μέτρων. Η προκήρυξη του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. για την απόκτηση δύο με προαίρεση δύο (2+2) παράκτιων περιπολικών ουσιαστικά τροποποιήθηκε στα 3 +1 αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε τη συγχρηματοδότηση σε ποσοστό 90% ενός παράκτιου περιπολικού. Ως εκ τούτου, το Υ.ΝΑ.Ν.Π άσκησε κατά το στάδιο της κατακύρωσης του διαγωνισμού της υπ’ αριθ. 09/2017 διακήρυξης το δικαίωμα προαίρεσης για ένα επιπλέον παράκτιο περιπολικό πλοίο. Τα νέα σκάφη προορίζονται λογικά για την αντικατάσταση των παλαιών περιπολικών της κλάσης Δήλος (Abeking κατά το Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.). Οι εν δυνάμει υποψηφιότητες για τα νέα παράκτια περιπολικά θα αναλυθούν στη συνέχεια του άρθρου, αφού ξεκινήσουμε με μια σύντομη επισκόπηση του υπάρχοντος στολίσκου ΠΑΘ του ΛΣ.

Τα υπηρετούντα Περιπολικά Ανοικτής Θαλάσσσης

Ήταν Οκτώβριος του 2015 όταν η Ελλάδα απέκτησε ένα από τα πιο σύγχρονα σκάφη ακτοφυλακής παγκοσμίως και μάλιστα ένα από τα μεγαλύτερα σκάφη της κατηγορίας των γνωστών ολλανδικών ναυπηγείων Damen. Το 460 τόνων ΠΑΘ 090 «ΓΑΥΔΟΣ», όπως ονομάστηκε, είναι το πρώτο σκάφος που αποκτά η χώρα μας της επαναστατικής σχεδίασης Axe Bow (Sea Axe κατά Damen), δηλαδή του κύτους σε σχήμα πέλεκυ, μιας σχεδίασης που επιτρέπει στο πλοίο να διατηρεί υψηλές ταχύτητες σε ισχυρούς ανέμους και εν γένει υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Ενώ αρχικά αναπτύχθηκε για να βελτιώσει το προφίλ λειτουργίας του σκάφους και την ασφάλεια και την άνεση του πληρώματος, η σχεδίαση απέδειξε την αξία της όσον αφορά τη βιωσιμότητα. Τα σκάφη αυτής της σχεδίασης παρουσιάζουν ανώτερη συμπεριφορά κίνησης και σημαντικά χαμηλότερη αντίσταση στο νερό. Αυτό οδηγεί σε μείωση της χρήσης καυσίμων κατά 20% και κατά συνέπεια σε χαμηλότερες εκπομπές. Το Γαύδος σημείωσε επίσης ακόμη μια πρωτιά αφού διαθέτει στη πρύμνη κεκλιμένο καθέλκυσης ταχυπλόου σκάφους, τη λεγόμενη γλίστρα.

Το Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης ΛΣ 090 «Γαύδος»

Ενώ όμως το πλοίο διαθέτει ό,τι πιο σύγχρονο στο τομέα του και αποτελεί την αιχμή του δόρατος του Λιμενικού Σώματος, παραδόξως δεν φέρει βαρύ οπλισμό πλην δύο πολυβόλων που τοποθετήθηκαν πολύ πρόσφατα εκατέρωθεν της γέφυρας. Τα αντίστοιχα σκάφη της ιταλικής Guardia di Finanza (κλάση P580), φέρουν τρεις έστορες για πολυβόλα. Το «ΓΑΥΔΟΣ» όμως, όπως διακρίνεται από τις φωτογραφίες έχει την απαραίτητη υποδομή για την τοποθέτηση τηλεκατευθυνόμενου πυργίσκου πυροβόλου.

Αντίστοιχα σκάφη της μικρότερης σειράς 5009 που υπηρετούν στην Ακτοφυλακή άλλων χωρών φέρουν πυργίσκο της MSIDefence Systems των 20 χιλ. Θεωρείται βέβαιο σύμφωνα με τον κατασκευαστή ότι το «ΓΑΥΔΟΣ» δύναται να φέρει τουλάχιστον 40 χιλ. πυροβόλο και η ύπαρξη βάσης και υποδομής ίσως προμηνύει μεταγενέστερη εγκατάσταση πυργίσκου.

Πριν την απόκτηση του «ΓΑΥΔΟΣ», ό,τι πιο σύγχρονο διέθετε το ΛΣ ήταν τα τρία (3) ΠΑΘ της κλάσης Saar 4.5 OPV. Tα σκάφη αυτά, μήκους 58 μέτρων και εκτοπίσματος 430 τόνων, εκτός των σύγχρονων αισθητήρων και ηλεκτρονικών, φέρουν το βαρύτερο οπλισμό που διαθέτει το Λιμενικό Σώμα, που είναι πυργίσκος πυροβόλου των 30 χιλ και δύο τηλεκατευθυνόμενους σταθμούς οπλισμού βαρέων πολυβόλων των 12.7 χιλ.

Το Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης ΛΣ 080 «Αγ. Ευστράτιος»

Να σημειωθεί εδώ ότι τα σκάφη αυτά ήταν τα πρώτα στο ελληνικό οπλοστάσιο που εισήγαγαν στο ελληνικό οπλοστάσιο τηλεχειριζόμενα πολυβόλα ενώ σχετικά πρόσφατα το ΣΑΠ «ΩΚΥΑΛΟΣ» του Πολεμικού Ναυτικού ήταν το τέταρτο σκάφος με τέτοιο οπλισμό.

Το Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης ΛΣ 060 «Φούρνοι»

Το πέμπτο σκάφος στην κατηγορία των ΠΑΘ, και συγχρόνως το μικρότερο αλλά το πιο γρήγορο, είναι το ΠΑΘ 050 «ΑΡΚΟΙ», ένα σκάφος που ήταν για πολλά χρόνια παροπλισμένο και που εισήλθε σε υπηρεσία τον Δεκέμβριο του 2015 πλήρως εκσυγχρονισμένο χάρη στη δωρεά της οικογένειας Λασκαρίδη. Το 47-μέτρων «ΑΡΚΟΙ», όμοια με το «ΓΑΥΔΟΣ», δυστυχώς φέρει μηδενικό οπλισμό παρά της ύπαρξης υποδομής στη πλώρη του σκάφους για εγκατάσταση βαρέος πυροβόλου σε έστορα ή σε πυργίσκο. Αναρωτιέται κάποιος γιατί σκάφη τέτοιων δυνατοτήτων, όπως το «ΑΡΚΟΙ» και το «ΓΑΥΔΟΣ», να επιχειρούν γυμνά χωρίς τουλάχιστον το στοιχειώδη οπλισμό, δηλαδή έστορες πολυβόλων ή πυροβόλο Oerlikon Mk 10 των 20 χιλ. που υπάρχουν σε απόθεμα.

Το Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης ΛΣ 050 «Αρκοί» (photo credits: Serhat Guvenc)

Σχετικά με τον υφιστάμενο στόλο έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός για την προμήθεια τριών θερμικών καμερών των Πλοίων Ανοιχτής Θαλάσσης, προς αντικατάσταση υφιστάμενου συστήματος επί των σκαφών. Ο διαγωνισμός είχε καταληκτική ημερομηνία 5 Δεκεμβρίου. Η μόνη εταιρία, λόγω και των τεθέντων κριτηρίων της διακήρυξης, που κατέθεσε προσφορά ήταν η γνωστή μας Miltech Hellas. Η διακήρυξη διευκρινίζει ότι τα νέα συστήματα θα εγκατασταθούν επί των τριών σκαφών τύπου Saar 4.5 OPV άρα τα παλαιά ηλεκτρο-οπτικά συστήματα είτε θα αποσυρθούν είτε θα εγκατασταθούν επί άλλων σκαφών (το «ΑΡΚΟΙ»;). Μπορούμε να υποθέσουμε λοιπόν ότι η νέα κάμερα θα είναι έκδοση της MLT-TDR-10 που (θα) εξοπλίζει κανονιοφόρους και φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού.

Ο διαγωνισμός για τα νέα περιπολικά

Ο τελευταίος διαγωνισμός του ΛΣ (Διακήρυξη υπ΄ αριθμ. 09/2017) που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017, για την προμήθεια «δύο (02) παράκτιων περιπολικών πλοίων άνω των 30μ, με δικαίωμα προαίρεσης μέχρι επιπλέον δύο (02) παράκτιων περιπολικών πλοίων», θέτει τις εξής βασικές απαιτήσεις από τις υποψήφιες διαγωνιζόμενες σχεδιάσεις:

  • Μήκος τουλάχιστον 30μ κι όχι μεγαλύτερο των 45μ.

  • Μέγιστη ταχύτητα τουλάχιστον 35 κόμβων και υπηρεσιακή τουλάχιστον 28.

  • Υλικό κατασκευής χάλυβας ή αλουμίνιου ή συνδυασμός.

  • Rescue Area Ελικοπτέρου.

  • Ελεύθερη περιοχή καταστρώματος 15τμ (και για μελλοντική χρήση UAV).

  • RIB (φουσκωτό σκάφος) μήκους τουλάχιστον 6,5μ και ταχύτητας 40 κόμβων, σε κεκλιμένη ράμπα ή A-Davit (ταχείας άφεσης κι ανάκτησης).

  • Σύστημα υψηλής πίεσης εκτόξευσης θαλάσσιου ύδατος για κατάσβεση πυρκαγιάς.

  • Δύο σταθμοί οπλισμού LRCWS (Light Remotely Controlled Weapon Stations) με δυνατότητα κάλυψης πλοίου 360ο. Σε περίπτωση αδυναμίας κάλυψης, τότε τρεις σταθμοί οπλισμού. Θα μπορούν να φέρουν 12,7 χιλ. ή 7,62 χιλ. ή βομβιδοβόλο 40 χιλ. Το βάρος κάθε σταθμού χωρίς οπλισμό και πυρομαχικά θα είναι μικρότερο των 200 κιλών.

  • Δύο θέσεις στο κύριο κατάστρωμα για μελλοντική υποδοχή βάσεων στήριξης οπλισμού με ασπίδια.

Τα δύο πλοία θα παραδοθούν εντός 24 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης ενώ το τρίτο σκάφος έξι μήνες από το δεύτερο σκάφος, δηλαδή έπειτα από 30 μήνες. Παρακάτω θα περιγράψουμε περιληπτικά τις πιθανές υποψηφιοτήτες από τις εταιρίες βάσει του τεχνικού διαλόγου που έκαναν με το Αρχηγείο Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ για πρόσθετα πληροφοριακά στοιχεία. Αναλυτικά λοιπόν έχουμε τις παρακάτω 14 σχεδιάσεις που πληρούν κατά κύριο λόγο το βασικό κριτήριο του μήκους σκάφους:

ΤΥΠΟΣ

ΧΩΡΑ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ

ΜΗΚΟΣ (μέτρα)

ΕΚΤΟΠΙΣΜΑ ΠΛΗΡΕΣ (τόνοι)

ΜΕΓΙΣΤΗ ΤΑΧΥΤHTA (κόμβοι)

FERRETTI SECURITY AND DEFENCE FSD350

Ιταλία

35

130

>45

SWIFTSHIPS FPV/PB

ΗΠΑ

35

120;

>40 (FPV) ή 30 (PB)

KERSHIP CPV 32

Γαλλία

32

110;

;

KERSHIP OPV 45

Γαλλία

45

270

;

CANTIERE NAVALE VITTORIA C843 P350TN

Ιταλία

35

140

38

SOCARENAM PB

Γαλλία

43

210;

;

CMN Vigilante 200 BR42

Γαλλία

42

200;

>30

ARESA 3200 IPV PATROL

Ισπανία

32

115

50

LURSSEN CSB 40

Γερμανία

40

210

30

ISRAEL SHIPYARDS Shaldag MkV

Ισραήλ

32

100

40

DAMEN Stan Patrol 4207

Ολλανδία

43

200

>29

DAMEN Stan Patrol 3007

Ολλανδία

31

100;

30

INTERMARINE SPA MV115

Ιταλία

36

140

>35

UFM GROUP Force 145

Γαλλία

42

200;

35

Οι πιθανές υποψηφιότητες προέρχονται από ναυπηγεία χωρών της Ε.Ε και του Ισραήλ και των Η.Π.Α, με παράδοση τόσο στην κατασκευή πολεμικών σκαφών όσο και σκαφών υπηρεσιών επιβολής νόμου (Ακτοφυλακή, Λιμενική ή Οικονομική Αστυνομία). Για χάρη ευκολίας θα ομαδοποιήσουμε τις υποψηφιότητες ανά χώρα προβάλλοντας τα τυχόν θετικά ή αρνητικά στοιχεία όπως αναγράφονται περιγραφικά στον πίνακα ή και (κυρίως) από τα στοιχεία που υπάρχουν στις ιστοσελίδες των ναυπηγείων στα αντίστοιχα μοντέλα.

  1. ΙΤΑΛΙΑ

Πιθανές υποψηφιότητες από την γειτονική χώρα είναι: α) η FERRETTI SECURITY AND DEFENCE με το μοντέλο FSD350. Ένα περιπολικό σκάφος που μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα πάνω από 45 κόμβους συνδυάζοντας μηχανές Diesel και Gas (CODAG) με ό,τι θετικό (ταχύτητα) ή αρνητικό (νέα τεχνολογία/υποστήριξη) σημαίνει αυτό. Επίσης έχει δυνατότητες που πλησιάζουν τις προδιαγραφές του διαγωνισμού που είναι η κεκλιμένη ράμπα για (δύο) RHIB και οι τρεις σταθμοί οπλισμού. Ως υλικό κατασκευής αναφέρονται τα συνθετικά υλικά, κάτι που συγκαταλέγεται στα αρνητικά της σχεδίασης, β) η CANTIERE NAVALE VITTORIA με το μοντέλο C843 P350TN (ή την έκδοση C822 P350LAR που υπηρετεί με το Λιβυκό Ναυτικό). Αποτελεί μια στιβαρή κατασκευή που διακρίνεται για την ταχύτητα, αυτονομία δράσης και δυνατότητα τοποθέτησης ποικιλίας οπλισμού, που ήδη υπηρετεί στην Τυνησιακή Ακτοφυλακή με έξι σκάφη ενώ τέσσερα σκάφη σκάφη του τύπου C382 υπηρετούν με την Κυπριακή Ακτοφυλακή και τη Διοίκηση Ναυτικού Κύπρου. Αρνητικό στοιχείο η μη πρόβλεψη ύπαρξης, τουλάχιστον από τα υπάρχοντα διαθέσιμα στοιχεία, ενός συστήματος ταχείας άφεσης/ανάκτησης του RHIB μαζί με το πλήρωμα του από το μητρικό σκάφος (κεκλιμένη ράμπα ή επωτίδα (καπόνι (A-DAVIT)) ταχείας άφεσης/ανάκτησης). Θετικό στοιχείο αποτελεί η μακρόχρονη παράδοση του ναυπηγείου στην κατασκευή τέτοιου είδους σκαφών που σημαίνει ότι θα μπορεί να ανταποκριθεί με επιτυχία σε μια πιθανή αναπροσαρμογή των υφιστάμενων σχεδίων με σκοπό να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του διαγωνισμού. Σημειωτέον ότι το ναυπηγείο συνεργάστηκε με τα ολλανδικά ναυπηγεία DAMEN προς όφελος της Ιταλικής Οικονομικής Αστυνομίας για αδελφά σκάφη με το ΠΑΘ 090 «ΓΑΥΔΟΣ» (κλάση P580), γ) INTERMARINE SPA με το μοντέλο MV115. Φημισμένο Ιταλικό ναυπηγείο πολυεστερικών σκαφών, με συνεργασία τόσο με το Ιταλικό Π.Ν όσο και με την Ιταλική Οικονομική Αστυνομία και με μεγάλο αριθμό πωλήσεων, το οποίο πρόσφατα απορρόφησε άλλο φημισμένο Ιταλικό ναυπηγείο ταχέων σκαφών, το Rodriquez Cantieri Navali. Παρότι το μοντέλο είναι από συνθετικά υλικά, ο κατασκευαστής κάνει λόγο ότι το συγκεκριμένο μοντέλο μπορεί να κατασκευαστεί κι από αλουμίνιο.

  1. ΓΑΛΛΙΑ

Πιθανές υποψηφιότητες για τον επικείμενο διαγωνισμό από την πλευρά της Γαλλίας αποτελούν: α) KERSHIP με τα μοντέλα CPV 32m και OPV 45m. Αποτελούν μοντέλα σύμπραξης των φημισμένων Γαλλικών ναυπηγείων πολεμικών σκαφών DCNS και εμπορικών σκαφών PIRIOU. Είναι σκάφη υψηλών προδιαγραφών, μεγάλης αυτονομίας δράσης, με σύστημα άφεσης κι ανάκτησης RHIB. Σημειώνεται ότι το OPV 45m έχει την δυνατότητα να φέρει τόσο RHIB επί κεκλιμένης ράμπας όσο και από σύστημα ADAVIT, ταυτόχρονα. Δεν υπάρχουν όμως διαθέσιμα στοιχεία για τις ταχύτητες που μπορούν να αναπτύξουν τα δύο αυτά σκάφη, β) SOCARENAM με δυνατότητα κατασκευής περιπολικού σκάφους από αλουμίνιου μήκους περίπου 45m με σύστημα ADAVIT, δυστυχώς δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία, γ) CMN (Privinvest-μητρική εταιρεία ΕΛΛ.ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ) μοντέλο Vigilante 200 BR42. Κατηγορία σκάφους SAR, οκτώ σκάφη του μοντέλου ήδη υπηρετούν σε Ναυτικά ξένων χωρών. Θετικά στοιχεία αποτελούν το Σύστημα ADAVIT για δύο σκάφη RHIB, η δυνατότητα να φέρει βαρύ οπλισμό, η κατηγοριοποίηση του από τον κατασκευαστή ως σκάφος SAR και η πιθανότητα κατασκευής στην Ελλάδα. Η μη δυνατότητα αντικατάστασης των κινητήριων μηχανών του σκάφους, από ισχυρότερες αποτελεί αρνητικό παράγοντα για την επιτυχία του μοντέλου στον υφιστάμενο διαγωνισμό (μέγιστη ταχύτητα 30 κόμβοι), δ) UFM GROUP μοντέλο Force 145. Αποτελεί σκάφος υψηλών προδιαγραφών (ταχύτητα, αυτονομία, οπλισμός, 2 RHIB σε κεκλιμένη ράμπα) με αρνητικό στοιχείο όμως την πιθανότητα κατασκευής του από συνθετικά υλικά κι όχι από αλουμίνιο ή χάλυβα.

  1. ΟΛΛΑΝΔΙΑ

Το ολλανδικό ναυπηγείο της DAMEN το οποίο κατασκεύασε το νεότερο και πιο σύγχρονο Πλοίο Ανοικτής Θαλάσσης του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ και είναι παγκοσμίας φήμης κατασκευαστής σκαφών ακτοφυλακής, είναι βέβαιο ότι θα διεκδικήσει τον διαγωνισμό με ιδιαίτερες μάλιστα αξιώσεις. Το μοντέλο που φαντάζει ιδανικό για τον διαγωνισμό με κάποια βελτίωση που θα απαιτηθεί στις μηχανές για να πληρεί τις ελάχιστες προϋποθέσεις είναι το Stan Patrol 4207. Πάνω από 60 σκάφη του τύπου έχουν κατασκευαστεί για λογαριασμό 10 χωρών μεταξύ αυτών και της γειτονικής Αλβανίας, ενώ δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι πανομοιότυπο σκάφος κατασκευάζεται κατόπιν αδείας της DAMEN από τα Ναυπηγεία Bollinger των ΗΠΑ με 58 σκάφη να υπηρετούν στις τάξεις της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (USCG) ως κλάση Sentinel. Πλεονεκτήματα του σκάφους αποτελούν η κεκλιμένη ράμπα για RHIB, ο ελεύθερος χώρος επί του καταστρώματος για rescue area ή U.A.V, σύστημα υψηλής πίεσης εκτόξευσης θαλάσσιου ύδατος για κατάσβεση πυρκαγιάς (κανονάκι), μεγάλη αυτονομία πλεύσης στην οικονομική ταχύτητα, μεγάλοι χώροι για το προσωπικό ή για τοποθέτηση οπλισμού. Μειονέκτημα για το σκάφος, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, είναι οι μικρές ταχύτητες (μέγιστη κι οικονομική) που δεν πληρούν τις απαιτήσεις του διαγωνισμού, αλλά θεωρείται κάτι που θεραπεύεται μιας που η δομή κι ο όγκος του πλοίου του επιτρέπουν να τοποθετηθούν όποιες μηχανές χρειάζονται προκειμένου να κερδηθεί ο διαγωνισμός. Μια άλλη σχεδίαση του ίδιου ναυπηγείου, που δύσκολα θα θεωρηθεί όμως υποψήφια λόγω απουσίας ελεύθερου καταστρώματος και χαμηλής ταχύτητας είναι το Stan Patrol 3007, σχεδίασης Axe Bow, που οριακά ξεπερνά τα 30 μέτρα σε μήκος.

  1. ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Ένας παραδοσιακός κατασκευαστής πολεμικών σκαφών που κάλλιστα θα μπορούσε να συμμετέχει στον διαγωνισμό με αξιώσεις είναι και το ναυπηγείο LURSSEN με το μοντέλο CSB 40. Αποτελεί μια σύγχρονη και στιβαρή πλατφόρμα που μπορεί να κινηθεί με ταχύτητα και να φέρει πλήθος οπλικών συστημάτων. Μοναδική ίσως παραφωνία η έλλειψη κεκλιμένης ράμπας ή ADAVIT.

  1. ΙΣΠΑΝΙΑ

Μια όμορφη ναυπηγική κατασκευή αποτελεί το μοντέλο 3200 IPV PATROL της εταιρείας ARESA. Ταχύτατο (>45κόμβους), πανέμορφο σκάφος, με κεκλιμένη ράμπα, θέσεις για σταθμούς οπλισμού, σύστημα υψηλής πίεσης εκτόξευσης θαλάσσιου ύδατος για κατάσβεση πυρκαγιάς (κανονάκι), με σοβαρό μειονέκτημα, όμως το υλικό κατασκευής του (συνθετικά υλικά).

  1. Η.Π.Α.

Η περίπτωση της SWIFTSHIPS με το μοντέλο των 35 μέτρων σε δύο εκδόσεις, Fast Patrol Vessel (FPV) ή Patrol Boat (PB), αποτελεί από μόνη της μια σοβαρή υποψηφιότητα. Ναυπηγείο με ιστορία χρόνων στην κατασκευή ταχύπλοων σκαφών για το Ναυτικό των Η.Π.Α, της Αιγύπτου και άλλων χωρών. Το σκάφος είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο, φέρει μηχανές ικανές να αναπτύξουν ταχύτητα 40 κόμβων, αυτονομία δράσης πάνω 1.800 μίλια με οικονομική ταχύτητα, κεκλιμένη ράμπα άφεσης και ανάκτησης RHIB, δυνατότητα τοποθέτησης πλήθους ηλεκτρονικών κι οπλικών συστημάτων.

  1. ΙΣΡΑΗΛ

Πιθανή ισραηλινή υποψηφιότητα, δεν θα πρέπει επίσης να αποκλείεται μιας που το ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ έχει αναπτύξει όπως και το Π.Ν μια ιδιαίτερη φιλική σχέση με τις αντίστοιχες υπηρεσίες του Ισραήλ, αλλά και λόγω των τριων ΠΑΘ Saar 4.5 OPV. Μια κλάση σκαφών που ήδη διανύουν την δεύτερη δεκαετία της ζωής τους και φημίζονται για την αξιοπλοΐα και την αξιοπιστία τους. Tα ναυπηγεία ISRAEL SHIPYARDS, με μια κληρονομιά κατασκευής «καταδρομικών» σκαφών, είναι σίγουρο ότι θα επιθυμούσαν να συμμετέχουν στον διαγωνισμό με το πλέον φημισμένο σκάφος τους SHALDAG Mk V. Με μήκος 32μ και ταχύτητα πάνω από 40 κόμβους μπορεί να φέρει πλήθος ηλεκτρονικών και οπλικών συστημάτων με την αξιοπιστία και την τεχνολογική υπεροχή που φέρουν τα προϊόντα αυτής της χώρας. Και σε αυτή την περίπτωση γρίφο αποτελούν η τοποθέτηση RHIB σε κεκλιμένη ράμπα ή ADAVIT, οι χώροι ενδιαίτησης του πληρώματος και η ύπαρξη ελεύθερου καταστρώματος όπως προβλέπονται από τις απαιτήσεις του διαγωνισμού.

Εν κατακλείδι οι ανωτέρω υποψηφιότητες κατά τη γνώμη μας θα κριθούν (πέραν του οικονομικού κόστους) κατά βάση από δύο «ιδιαίτερα» κριτήρια, αυτά του υλικού κατασκευής τους και της δυνατότητας να φέρουν σύστημα ταχείας άφεσης κι ανάκτησης RHIB, είτε με κεκλιμένη ράμπα, είτε με σύστημα ADAVIT. Είναι σίγουρο ότι πολλές από τις ανωτέρω υποψηφιότητες, ακόμα και γνωστών κι ιστορικών ναυπηγείων, θα δυσκολευτούν να ανταποκριθούν σε αυτά τα κριτήρια. Από την άλλη, ακόμα και τα ναυπηγεία που ικανοποιούν τις συγκεκριμένες απαιτήσεις, θα πρέπει να κάνουν τροποποιήσεις ή αναβαθμίσεις στα υπό αξιολόγηση σκάφη όσον αφορά τα προωστήρια σκεύη. Ανεξαρτήτως του νικητή του διαγωνισμού, ένα είναι βέβαιο: το ΛΣ θα αποκτήσει τρία μεγάλα και καλά εξοπλισμένα περιπολικά (και το σημαντικότερο οπλισμένα!) ενώ θα αυξηθούν κατά πολύ οι επιχειρησιακές δυνατότητες του στόλου.

*Ο D-Mitch είναι δημιουργός και διαχειριστής της ιστοσελίδας navalanalyses.com.

ΠΗΓΕΣ:

  1. https://www.ferrettisecurityanddefence.com/en-us/detalvessels/FSD350
  2. https://www.vittoria.biz/military-paramilitary/c822-fast-patrol-vessel-p350lar/
  3. https://www.vittoria.biz/military-paramilitary/c843-fast-patrol-vessel-p350tn/?lang=en
  4. http://swiftships.com/vessels/35-meter-fast-patrol-vessel/
  5. http://swiftships.com/vessels/35-meter-patrol-boat/
  6. http://www.kership.com/en/vessels/opv-45
  7. http://www.kership.com/en/vessels/cpv32
  8. http://www.socarenam.fr/navire-detail-SPECIA-10-616.html
  9. https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/vigilante/vigilante-200-br42/
  10. http://new.ufmgroup.net/wp-content/uploads/2017/04/Force-145-Patrol-Vessel-MultiRole-OPV-42-m-Launcher-of-interceptors-F6-Last-General-arrangement.pdf
  11. https://www.aresaboats.com/boats/military-boats/patrol-boat-3200-patrol
  12. http://products.damen.com/en/ranges/stan-patrol/stan-patrol-4207
  13. http://products.damen.com/en/ranges/stan-patrol/stan-patrol-3007
  14. http://products.damen.com/-/media/Products/Images/Clusters-groups/High-Speed-Crafts/Stan-Patrol-Vessel/Documents/Damen_Stan_Patrol_Series_Brochure_10_2016.pdf
  15. http://www.luerssen-defence.com/english-luerssen-pb-40
  16. http://www.israel-shipyards.com/naval-002.asp
  17. http://www.hcg.gr
  • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

    Βγήκαν κουρσάροι στην στεριά,και λήσταρχοι στο κύμα.
    Ορτσώστε μάγκες τα πανιά,και τον αγέρα πρύμα.

    • Davelis

      Respect

      • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

        Mε εμπνέετε.

  • manolis

    Πολυ καλο αρθρο, μπραβο στους φιλους D-Mitch και Νταβελη. Μια μικρη συνεισφορα:

    1) ενα πολυ ενδιαφερον φωτορεπορταζ στο εσωτερικο του ΠΑΘ-90 Γαυδος:
    http://flashnews.gr/post/282714/ena-plwto-thhrio-3-gynaikes-kai-24-antres-fwto-binteo

    2) Ο -διπλος- σταθμος τηλεχειρισμου των 2 RAFAEL Mini Typhoon οπως ειναι στα 3 ΠΑΘ Sa’ar 4.5 του ΛΣ:
    http://3.bp.blogspot.com/-zcUY6DWou6o/U5h4qUYBeGI/AAAAAAABDNg/IfbIlo9dLUo/s500/peripolika-anoixtis-thalassas8.jpg
    3) O σταθμος οπλισμου Mini Typhoon της RAFAEL, ειναι μεν τηλεχειριζομενος αλλα δεχεται και τοπικο ελεγχο απο πυροβολητη:
    https://4.bp.blogspot.com/-HOYl9sybquU/VtEOaVDimHI/AAAAAAAAqfo/IaxcwIT2Ul8/s1600/mini%2Btyphoon%2Blarge.jpg
    Στα ΠΑΘ του ΛΣ οι σταθμοι δεν εχουν δικα τους ηλεκτρονικα οργανα σκοπευσης και χρησιμοποιουνται οι καμερες του -μοναδικου- Toplite που δινουν εικονα στην εσωτερικη κονσολα. Σε καθε περιπτωση το εικονιζομενο «αναλογικο» Α/Α σκοπευτικο τυπου μερμιθας ειναι αν μη τι αλλο εντυπωσιακο:
    http://4.bp.blogspot.com/-LEHAHZFt4Zk/U5h4oejiRbI/AAAAAAABDNI/woLX0Gl0LHY/s500/peripolika-anoixtis-thalassas6.jpg
    4) Εαν το τοποθετημενο στον υψηλοτερο ιστο του ΠΑΘ 060 Η/Ο Toplite EOS σας θυμιζει κατι εχετε δικιο. Προερχεται απο το γνωστο μας ατρακτιδιο FLIR Litening των F-4E PI2000! https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/36/Hellenic_Coast_Guard_PLS-060.jpg

    • Πολύ καλές οι λεπτομέρειες φίλε μου!

  • PatmosI

    Καλά ολα αυτά….αλλά πανσπερμία υλικού και , μέχρι τώρα, αστείος οπλισμός σε σχέση με τους απέναντι αλλά και τις απειλές που ίσως κληθεί να αντιμετωπισει στο μέλλον το ΛΣ.

    Βασικά, αν υπήρχε χρήμα και σχεδιασμός, οργάνωση του ΛΣ θα έπρεπε να αρχίσει από την κορυφή του στόλου του.
    6-7 κορβέτες με οργανικό ελικόπτερο, Rib, uav και uas συν ένα μικρό πλήρες ιατρείο που θα εξυπηρετεί άμεσσα περιστατικά όπου χρειαστεί.
    Τρία πλοία στο Αιγαίο, ένα Νότια της Κρήτης δυο στο Ιόνιο και ένα σε συντήρηση…

    Ξεσκαρτάρισμα στα πλωτά, πώληση όσων μπορούν να πωληθούν και δημιουργια στόλου με σκάφη του ίδιου τύπου για κάθε κατηγορία.

    Οπλισμός σε όλα τα σκάφη και στα ποιό μεγάλα πρόβλεψη για εγκατάσταση πυραύλων.

    ΥΓ…στο ρόλο της κορβέτας-OPV θα ήθελα την ΑΛΣ 100…

    • M.K.E

      Αν βαλεις πυραυλους σε μεγαλυτερα σκαφη,θα πρεπει να βαλεις και Α/Α συστηματα και εγγυς προστασιας.Δεν ξερω το υφισταμενο δογμα τι προβλεπει για το Λιμενικο αλλα δε νομιζω να εκτιθεται τοσο ασκοπα,δεδομενης της ελλειψης ολοκληρωμενων συστηματων αλλα και ρολου σε πολεμικες επιχειρησεις,περαν ενδεχομενως της επιτηρησης η μεταφορας προσωπικου ειδικων δυναμεων.

  • PatmosI

    Ποιός μπλέκει….

  • GRGR

    1) μου κανουν εντυπωση οι αποσπασματικες παραγγελιες
    2) δε μου κανει εντυπωση οτι δεν υπάρχει και δεν θα προτιμουνταν μια ελληνικη πρόταση
    3) αυτα τα πυροβολα πρεπει να ναι παρα πολυ ακριβά για να μην τα εισάγουμε σε χρήση…

    Καταλαβαινω οτι πιθανα μερος της προμηθειας το πληρώνει η ΕΕ, αλλα τι θα μας εμποδιζε να φτιαξουμε ενα φωτογραφικο διαγωνισμό που τις απαιτησεις θα ικανοποιει μονο μια ελληνικη πρόταση? Ναι ανέντιμο, ξέρω… αλλα οι εντιμοι πεθαινουν στην ψαθα.

    • manolis

      90% της προμηθειας το πληρώνει η ΕΕ.

  • KonstantinosM

    Καλησπέρα σε όλους και καλη χρονιά!

    Δεν έχω διαβάσει διεξοδικά το εξαίρετο κατά τα φαινόμενα άρθρο, παρά μόνο «στα πετακτά».

    Σημειώνω την απουσία εγχώριας πρότασης.. της όποιας ελληνικής πρότασης που θα ικανοποιεί τους βασικούς όρους του διαγωνισμού! ‘Ορος για σημμετοχή ελληνικού σχήματος (ή ελληνικής συμμετοχής σε σχήμα/τα) θα έπρεπε να ήταν βασικός. Εδώ και 10+ χρόνια αυτή είναι η δουλειά μου, να «τρέχω» διαγωνισμούς (οχι για το Ελλ. Δημόσιο, ευτυχώς).

    Χώρα που δεν μπορεί ή δεν θέλει να κατασκευάσει ΠΑΘ (μην μιλήσω για σκάφη ΠΝ που εκ των πραγμάτων είναι άλλων αναγκών) ας μην ονειρεύεται αρχιπέλαγα και νησιωτικά συμπλέγματα. Δυστυχώς και κρίμα για εμάς.
    Θα προσπαθήσω να έρθω με πιο περιεκτικά και σχετικά με το άρθρο σχόλια αφού το διαβάζω με προσοχή.
    Σας ευχαριστώ.

    • manolis

      Ο διαγωνισμος αυτος (οπως και ολοι οι διαγωνισμοι του ΛΣ τα τελευταια χρονια) συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό 90% (!) λογω frontex και μονο το 10% προερχεται
      από εθνικούς πόρους. Ουσιαστικα μας αγοραζουν ετοιμα και εξοπλισμενα σκαφη. Συνεπως ο διαγωνισμος γινεται κατω απο συγκεκριμενα νομικα πλαισια και τηρουνται οι οροι που θετει η Ε.Ε. η οποια και πληρωνει. Οροι υπαρχουν και χωρις να υπηρχε συγχρηματοδοτηση απο τη στιγμη που ειμαστε χωρα-μελος της Ε.Ε. Δεν γνωριζω εαν το ΛΣ μπορουσε να θεσει ορο για υποχρεωτικη ελληνικη συμμετοχη στη ναυπηγηση. Ειναι σχεδον σιγουρο ομως οτι θα ανεβαζε το κοστος τελικα. Οσο για τις ελληνικες εταιριες, κανεις δεν τις εμποδισε να λαβουν μερος στο διαγωνισμο αυτοτελως. Ομως , προφανως δεν πληρουν τα κριτηρια του διαγωνισμου, ειτε τεχνικα ειτε οικονομικα (πχ. τραπεζικη εγγυηση για να λαβουν μερος στο διαγωνισμο) ειτε εχουν θεματα αλλου ειδους. Ο Σκαραμαγκας πχ που λογω Σαφα θα μπορουσε να λαβει μερος με τη σχεδιαση της CMN και να τα χτισει εδω , ποιος τον εχει στην απεξω?

  • SPY_GR

    Περιεκτική ανάρτηση με ενδιαφέρουσες πληροφορίες και για ένα θέμα με μάλλον υποτονικό – κακώς – ενδιαφέρον.
    Εχω τις εξής απορίες:
    I) Πώς…απώλεσε τον πυργίσκο του το ΠΑΘ «ΦΟΥΡΝΟΙ»;
    II) Από την στιγμή που εμπλέκονται ευρωπαϊκά κονδύλια αυτομάτως εξαιρούνται ναπηγεία από χώρες εκτός ΕΕ.Σωστό;
    III) Γιατί δεν «παίζουν» σχεδιάσεις απο Σουηδία, Φινλανδία, χώρες με πολύ αξιόλογες κατασκευές;

  • Κουβάς

    Από Γερμανια θα παρουμε ,αν παρουμε και δε μας προτεινουν οι ΗΠΑ.Αν και πιστευω ότι ισως παρουμε και κατι από την Τουρκια για κατευνασμο.
    Το ιδανικο θα ηταν να φτιαχνουμε εμεις.Σε στρατο ξηρας και αεροπορια ,εχουμε καποια ελαφρυντικα γιατι θα ξεκινήσουμε από το μηδεν ενώ στη ναυσιπλοια εχουμε ετοιμα ναυπηγεια τη παραδοση και τη γεωστρατηγικη θεση και ενώ ειμαστε καλοι στο θεωρητικο κομματι ενός προβλήματος,μενουμε εκει.Ιστορικη μας συνηθεια

  • Κουβάς

    Από Γερμανια θα παρουμε, η ΗΠΑ ,να σε σιγουρος

  • Fanis Boskos

    Απορίας άξιο πώς μπορεί ένα περιπολικό να απολέσει ολόκληρο πυργίσκο που ζυγίζει κάποιες εκατοντάδες κιλά!!! Έχω βέβαια την εντύπωση ότι έχει ξαναμπεί ο πυργίσκος, μπορεί όμως και να κάνω λάθος.
    Όσο για την πανσπερμία υλικού και τη σαλαμοποίηση των παραγγελιών αφού ξέρετε ότι στην Ελλάδα ζούμε και ποτέ δε θέλουμε να έχουμε πολλά τεμάχια από το ίδιο. Μας αρέσει να έχουμε δεκάδες τύπους ελικοπτέρων, οχημάτων, και λοιπών συστημάτων γιατί έτσι η μίζα είναι πιο εύκολη και η ταλαιπωρία του προσωπικού μεγαλύτερη!!!
    Τέλος να υπενθυμίσω ότι ο οπλισμός των πλωτών του Λ.Σ. μάλλον προκαλεί αλλεργία σε κάποιους!!!
    Δεν εξηγείται διαφορετικά αυτή η ανεξήγητη στάση να παραγγέλνονται «γυμνά» πλωτά!!!
    Αυτό που πραγματικά ζηλεύω είναι τα σκάφη των απέναντι!!!
    Όσο για τις Ελληνικές σχεδιάσεις μάλλον μας αρέσει να τονώνουμε τις οικονομίες των άλλων χωρών της Ε.Ε. παρά τη δική μας!!!
    Γενικά η ηγεσία του Λ.Σ., θέλω να πιστεύω μόνο η πολιτική ηγεσία σφυρίζει αδιάφορα…

  • Konstantinos Christakis

    Ερώτηση: το ΠΑΘ 060 «ΦΟΥΡΝΟΙ» πώς γίνεται να απωλέσει τον πύργο οπλισμού? Θέμα ανταλλατικών?

    Οπωσδήποτε να νέα σκάφη θα πρέπει να εξυπηρετούν ελικόπτερο & UAV τύπου Camcopter S-100. Με τον εκσυγχρονισμό των AS-365 & F-406 έχουμε νέα? Υπάρχει σε εξελιξη διαγωνισμός για την αναβαθμιση των ηλεκτρονικών τους. Τα AS-365 μπορούν να αναλάβουν αποστολές MED & SAR?

    • Ο πύργος στο 060 βρίσκεται στη θέση του και δεν απωλέσθη…..
      Μην παίρνεις «τοις μετρητοίς» ότι γράφεται στο διαδίκτυο. Πάρα πολλά γράφονται για να γράφονται.

    • Προφανώς η αφαίρεση του πυροβόλου ήταν προσωρινή. Το κείμενο διορθώθηκε.

      • Το γράφημα θα διορθωθεί και το «Φούρνοι» θα έχει πύργο σύντομα.

  • Εντελώς λάθος η πληροφορία ότι το ΠΑΘ Φούρνοι 060 δεν έχει πυργίσκο.
    Πριν γράψετε τέτοιες ανακρίβειες καλό είναι να γίνεται μια στοιχειώδης έρευνα.
    Ο πυργίσκος είχε αφαιρεθεί για κάποιο χρονικό διάστημα…..
    Βίντεο και φωτογραφία πολύ πιο πρόσφατα από αυτήν του άρθρου. https://uploads.disquscdn.com/images/af3cfd00e49ecd9eea936aef6e900112858b40fc3ff1f029cd4d37323456df7b.jpg με το 060 να περνάει το στενό της Χίου με πυργίσκο στη πλώρη του….
    https://youtu.be/_tV1uZdUzZE

    • Προφανώς η αφαίρεση του πυροβόλου ήταν προσωρινή. Το κείμενο διορθώθηκε, και ευχαριστούμε για την επισήμανση του σφάλματος.

  • mich

    Η συστημική πλέον πανσπερμία υλικού αλλά και η κακή διαχείριση του υπάρχοντος στις ελληνικές ΕΔ είναι προφανής και γνωστή. Αποσπασματικές παραγγελίες, ποικίλες αλχημείες για περιορισμό κόστους και συχνά ακινητοποίηση των μέσων λόγω έλλειψης υποστήριξης.
    Το Λ.Σ. νομίζω ότι κατέχει επάξια την πρώτη θέση και συνεχίζει σταθερά στην διατήρησή της!

  • Fanis Boskos

    Σύμφωνα πάντως με το παρακάτω video το ΠΑΘ 060 φαίνεται να έχει εκ νέου εφοδιαστεί με τον πυργίσκο του.
    https://www.youtube.com/watch?v=YNc1Y9ZYNKY

    • Προφανώς η αφαίρεση του πυροβόλου ήταν προσωρινή.Το κείμενο διορθώθηκε, ευχαριστούμε για την επισήμανση του σφάλματος.

  • Chris

    Πολύ καλό και ενδιαφέρον άρθρο μπράβο παιδιά

    • Σε ευχαριστούμε! Και συγνώμη για το λάθος που μπέρδεψε πολλούς.

  • GRGR

    Πραγματικά και γω αυτό σκεφτόμουν… καποιον ελαφρυ πυραυλο οπως ο Hellfire να οπλιζει τις μεγαλες μονάδες. Δεν ξέρω κατα ποσο ειναι ευκολο να γίνει ρέτροφιτ, ειναι ομως θεμιτο.
    Το λιμενικό θα έχει να παιξει ρόλο σε τυχόν θερμό επεισόδιο… δεν προκειται να μεινει αμέτοχο.

    • PatmosI

      Υπάρχουν πολλές λύσεις.

      Οι απέναντι αναπτύσσουν αυτόν: http://www.viadiplomacy.gr/temren-block-1-o-neos-tourkikos-piravlos-apili-gia-tis-ellinikes-piravlakatous/

      Σίγουρα θα δούμε εκδόσεις με μεγαλύτερο βεληνεκές και εκτοξευόμενες από διάφορες πλατφόρμες. Αν δεν κάνω λάθος όλα τα περιπολικά σκάφη τους νέας γενειάς, τόσο του λιμενικού όσο και του ΤΝ, μπορούν να δεχτούν τετραπλό ή διπλό εκτοξευτή πυραύλων

      ΠΧ : http://www.dearsan.com/dunya-basininda/naval-forces-article-related-tuzla-class-patrol-boat.html (Αυτό υπηρετεί στο ΤΝ)

      Έχω δει τοποθετημένους εκτοξευτές σε μια πλειάδα σκαφών υπό δοκιμή στα ναυπηγεία της Τούζλα. Πολλά από αυτά υπηρετούν ήδη στο τουρκικό λιμενικό και φέρουν την απαραίτητη υποδομή. καλωδιώσεις, βάσεις, κτλ…

      • Τα σκάφη της τουρκικής ακτοφυλακής φέρουν μόνο πολυβόλα και πυροβόλα. Κανένα δεν φέρει πυραυλικά συστήματα, και ούτε έχουν υποδομές, μόνο εξαγωγικές σχεδιάσεις π.χ. Τουρκμενιστάν, κλάση Tuzla FPV.

        • PatmosI

          Δεν σε αμφισβητώ γιατί δεν ξέρω ακριβώς… αλλά εγώ στα ναυπηγεία άλλα είδα…. και σίγουρα δεν ήταν τα σκάφη που προορίζονταν για εξαγωγή.

    • PatmosI

      Μια που ανοίξαμε πυραυλοσυζήτηση……: http://www.matrix24.gr/2016/01/ektoxefsi-piravlou-sti-fthiotida/

  • KonTim

    Στα τέλη της δεκαετίας του ’80,εξαιτίας της γιγάντωσης της Σοβιετικής ναυτικής απειλής,η Αμερικανική διοίκηση είχε αποφασίσει την περαιτέρω στρατιωτικοποίηση της USCG.Ως πρώτο βήμα είχε αποφασιστεί η τοποθέτηση οπλισμού σε 12 σκάφη της κλάσης Hamilton.Το 1990 το USCGC Mellon (WHEC-717) έλαβε εκτοξευτές Mk141 για βλήματα RGM-84 Harpoon,τορπιλοσωλήνες Mk32 για τορπίλες Mk46 και συστήματα sonar AN/ SQS-17 και AN/SQS-38.Τελικά η κατάρρευση της ΕΣΣΔ και η απομάκρυνση της απειλής σε συνδυασμό με τις περικοπές των κονδυλίων για αμυντικές δαπάνες έκαναν αδύνατη την υλοποίηση του σχεδιασμού.

    Η απόφαση εκείνη φρονώ πως πρέπει να αποτελεί οδηγό για την ελληνική πλευρά.Αν και ξέρω πως τα γραφόμενα μου θα κριθούν μαξιμαλιστικά και ανεδαφικά,θεωρώ πως η Ελληνική κρατική διοίκηση οφείλει να μελετήσει και να αποφασίσει την μετεξέλιξη του Λ.Σ,από μια «αστυνομία της θάλασσας» σε ένα «ελαφρύ πολεμικό ναυτικό» όπερ μεταφράζεται σε μια βαριά οπλισμένη Ακτοφυλακή.Γνώμη μου είναι πως στα σκάφη της Ακτοφυλακής πρέπει να εγκατασταθεί βαρύς οπλισμός,που θα ξεκινά από μέσου διαμετρήματος πυροβόλα και θα φτάνει ως κατευθυνόμενα βλήματα Ε/Ε που θα τα καθιστά ικανά να αντιμετωπίσουν όχι μόνο τα αντίστοιχα μέσα της τουρκικής ακτοφυλακής αλλά ακόμα και του TDK.Γενικά είμαι φανατικός υπέρμαχος της στρατιωτικοποίησης των Σωμάτων Ασφαλείας καθώς οι έννοιες της Άμυνας και Ασφάλειας στις ημέρες μας είναι ολοένα και πιο δυσδιάκριτες.

    • Cynaegeirus

      Σωστές οι παρατηρήσεις σου δυστυχώς με το ζόρι βγαίνουν τα έξοδα της ημέρας ενώ ο προυπολογισμός αναβάθμισης των ήδη πολεμικών πλοίων πήγε σε αερότρατες

      • manolis

        Τι, θα εντοπιζουν και ψαρια τα παπα τρια?!?!?!?!

        • Cynaegeirus

          με κιάλια πάντα :)

  • Cynaegeirus

    Καλημέρα παιδιά
    Να θυμίσω:
    1. δεν υπάρχει σάλιο – απορώ πως και βρήκαμε λεφτά για 3 πλοία…
    2. η μετατροπή του ΛΣ σε ακτοφυλακή είναι κάτι που δεν επιθυμεί πολύς κόσμος με τους λιμενοφύλακες πρώτους στην σειρά
    3. αύξηση δυνατοτήτων της ακτοφυλακής θα σήμαινε μείωση λαθρεμπορίου, μεταφοράς ναρκωτικών και όπλων και αυτόματα θα σήμαινε πόλεμο με τις ελίτ οικογένειες της χώρας. επειδή κανείς δεν επιθυμεί να πάθει «καρδιακή προσβολή» μέσα σε αστυνομικό τμήμα επειδή ήταν 3ος μούτσος, μην περιμένετε θαύματα
    4. πανσπερμία = 50% και κάτω επιχειρησιακή διαθεσιμότητα παντού και πάντοτε

    Υγ σε άλλη χώρα (γκουχ γκουχ ισραήλ) η ακτοφυλακή θα ήταν στο ΠΝ με θητεία και προσωπικό 75% γυναίκες.

    • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

      Δέν υπάρχει σάλιο;
      Όχι δέν υπάρχει,δέν μένει από τα μανάρια.

      • Cynaegeirus

        Το ίδιο δεν είναι; να σου θυμίσω τα 140εκ ζημιά του εργοστασίου ζάχαρης της ορεστιάδας και την ετήσια πια χορηγία 60εκ στο μέγαρο μουσικής.

        με 250 μύρια στον εσ μου έρχονται έτσι στο μυαλό:
        1. παίρναμε 350 συλλογές θωράκισης και 150 τηλ σταθμούς οπλισμού για τα λεο2
        2. εξοπλίζαμε τα λεο2 με iron fist
        3. αγοράζαμε 250 bradley μτχ ως είναι.

        • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

          Δέν είναι το ίδιο.
          Για να το θέσω όοοοοσο πιό απλά γίνεται,βλέπεις τον λάκκο με τα φίδια,τί επιλέγεις;
          α)Να σκαρφιστείς χίλιους-δυό τρόπους να σαλτάρεις μέσα και να επιζήσεις,εάν πετύχεις χίλιες-δυό φορές το διαγαλαξιακό τζόκερ της Δύναμης,

          β)Να αρνηθιείς να πέσεις μέσα;

        • Giorgos Tsagaris

          Αυτο με τα Λεο2 μου αρεσει….θα τα νοικιαζαμε και πιο ευκολα απ’οτι ακουω
          (και ο Θεος να βαλει το χερι του…)

    • PetrosR

      1. Λεφτα της ευρωπαικης ενωσης, ταμειο εξωτερικης ασφαλειας.

      2. Ετσι ακριβως.
      Μεγαλη συζητηση αν το ΛΣ θα επρεπε να ειναι στο ΠΡΟΠΟ η’ στο εμπορικης ναυτιλιας.

      Πιο μεγαλη συζητηση αν θα επρεπε να υπαρχει καν το ΛΣ.

      Η «αλλη χωρα» δεν εχει ουτε αεροπορια στρατου.

      • Cynaegeirus

        1. για το ένα απο τα 4. τα άλλα που βρήκαμε λεφτά;
        2. το λσ είναι μεγάλη ιστορία….
        3. η αεροπορία στρατού και ναυτικού στο ισραήλ ανήκει στην δκση αεροπορίας

        • John Moustakas

          Ο διαγωνισμός ήταν για 2+2 σκάφη με ύψος προμήθειας 60000000 και 90% χρηματοδότηση από την Ευρώπη,Αυτό προφανώς τροποποιήθηκε για 3 σκάφη με κόστος 60000000 και ίδιο ποσοστό χρηματοδότησης.Αποκτούμε με άλλα λόγια λιγότερα και κάπως ακριβότερα ανά μονάδα σκάφη.

    • manolis

      90% ειναι χρηματοδοτηση της ευρωπαικης ενωσης.

    • Giorgos Tsagaris

      Λεφτα βρεθηκαν φιλε μου απο την ΕΕ(απο 82.5-90%).
      Σε αλλη χωρα γκου-γκουχ (Κυπρος) τα Σααρ του ΛΣ θα τα αγοραζαν κατα 100% με εθνικους πορους και θα το λεγανε ΠΝ.

      Α………..το Ισραηλ δεν εχει ουτε κλασμα των νησιων μας και ξερει απο Ναυτικο οτι εμεις απο καταστολη Χαμας…

  • NK

    Προφανώς ούτε καν τα τσιγάρα δεν είναι πια λαθραία , οπότε αν ξανατύχει κανένα τσιγαράδικο θα κάνουν «πίου, πίου» με τα δάχτυλα σε σχήμα όπλου…

    Είχαμε και το άλλο λαθρεμπορικό νότια της Κρήτης πρόσφατα, όπου δεν επιχειρήθηκε καν νηοψία…

    Απλά τα πράγματα, οπλισμό φέρουν οι δυνάμεις των κρατών, τα κράτη κάνουν νηοψίες και προειδοποιητικές βολές, τα hotspot κάνουν μόνο διασώσεις αυτοβυθισθέντων, όχι νηοψίες.

    Ισως να είναι η ανταμοιβή για τις πρόσφατες επιτυχίες, ένα πλοίο γεμάτο «παράτυπα» τσιγάρα κι ένα άλλο με πρεζα έτσουξαν δικά μας παιδιά προφανώς.

    Με άοπλα σώματα ασφαλείας και χωρίς φυλακές…

    • manolis

      Το οτι 2 απο τα ΠΑΘ (και πολλα απο τα μικροτερα παρακτια) δεν εχουν πυροβολο , δεν σημαινει οτι ειναι και εντελως αοπλα απεναντι σε κακοποιους. Εκτος εαν υποθεσουμε οτι οι λαθρεμποροι κλπ μπουμπουκια εχουν οπλισμο ανωτερο του πολεμικου τυφεκιου FN FAL και πολυβολου MAG 7.62 που ειναι εξοπλισμενοι οι λιμενικοι.

      • Σωστός είσαι Μανώλη. Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι γιατί ενόσω τα μεγάλα σκάφη έχουν τις υποδομές για βαρύτερο οπλισμό, άρα και πιο αποτελεσματικό, δεν τον φέρουν. Επίσης άλλο είναι να ρίχνεις καλυμμένος πίσω από ασπίδιο ή/και στήριξη του όπλου σου σε έστορα, και άλλο να το κρατάς, ειδικά σε αποστολές καταδίωξης και ύπαρξης ανταλλαγής πυρών.

      • NK

        Εϊμαι του δόγματος να αρκεί να δουν τα όπλα σου για να σταματήσουν οι κακοποιοί, όχι να κάνουμε μονομαχία στο Ελ Πάσο με τον ατομικό οπλισμό.

        Είσαι το Κράτος, οι Αρχές.
        Πρέπει να εμπνέεις σεβασμό στους νόμιμους και τρόμο στους παράνομους.

        (Επειδή έχω υπάρξει TΠ/B σε πλοίο, ο οπλονόμος μου απάντησε, σε σχετική μου ερώτηση »είμαστε πολεμικό πλοίο, αν φτάσουμε να χρειαστούμε τον ατομικό μας οπλισμό, χ@σ’τα»)

        Όπως φαντάζομαι θα (έπρεπε να) είναι και όποιος διατάζει το προσωπικό να επιχειρεί καθημερινά.

        Εξάλλου ποιός ξέρει τι κουβαλάει σε φορητό οπλισμό ένα πλοίο γεμάτο πρέζα ή τσιγάρα ή εκρηκτικά; ¨Εχουν αποδείξει ότι δεν διστάζουν πάντως.

        Έχει κλιμακωθεί η απειλή, πρέπει να κλιμακωθεί η αντίδραση, όχι να έχουμε νέες ναυπηγήσεις χωρίς οπλισμό.

  • Παρακαλώ αγαπητέ D-Mitch. Η πληροφορία ήταν διαθέσιμη πολλαπλά τους προηγούμενους 8 μήνες με εικόνες και βίντεο σχεδόν σε πραγματικό χρόνο.
    Θα μπορούσες να περιοριστείς στο ευγενικό «ευχαριστώ» και ένα «συγγνώμη» για το λάθος και την παρ’ ολίγο παραπληροφόρηση των αναγνωστών που ενδιαφέρονται για το θέμα.
    Εμπάθεια και ατόπημα επειδή διορθώθηκε ένα παιδαριώδες λάθος ?
    Σε ερώτηση σχολιαστή: «το ΠΑΘ 060 «ΦΟΥΡΝΟΙ» πώς γίνεται να απωλέσει τον πύργο οπλισμού? Θέμα ανταλλατικών? » απάντησα ότι ΔΕΝ απωλέσθη.
    Άδικα μπερδεύεσαι και απογοητεύεσαι. Να δέχεσαι κριτική και υποδείξεις και να τριπλο-ελέγχεις δις οτιδήποτε γράφεις και αν δεν μπορείς να το τριπλο-ελέγξεις δις μην το γράφεις.

    • Κύριοι, η συζήτηση αυτή δεν εξυπηρετεί σε τίποτα. Ας κλείσει εδώ.

  • mich

    Είχα πάντα την εξής αφελή απορία. Γιατί μόνο ένα Stan Patrol 5509 («Γαύδος»); O διαγωνισμός ήταν εξ αρχής για ένα μόνο σκάφος ή έπεσε κοπτο-ραπτική στην πορεία; Έτσι κι αλλιώς επιδοτούμενη ήταν η αγορά. Πόσες ανάγκες μπορεί να καλύψει το ΛΣ με ένα μόνο σκάφος;

  • Spock

    Η Καθημερινή επαναφέρει το σενάριο για 2 Fremm!

    • Mk

      Και όχι μόνο…
      Το βρήκα και σε άλλα σαϊτ.
      Ηθελα και εγώ να το θίξω και με πρόλαβες.
      Μακάρι!

      • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

        Θεός φυλάξοι!

        • Mk

          Τα Α.Ω για τα G3….

          Χα…χα…χα…

          • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

            Ναί,όντως! :)

    • Οδυσσέας

      Βρακί δεν έχει ο κ…ς μας, λουλούδια θέλει ο π….ς μας.
      Αγνοείται η τύχη του εκσυγχρονισμού των τεσσάρων ΜΕΚΟ, αν και η Βουλή έχει εγκρίνει από το 2014 κονδύλι 400 εκ. Ευρώ.
      Αγνοείται η τύχη τριών προγραμμάτων υποστήριξης φρεγατών και πυραυλακάτων, αν και η Βουλή έχει εγκρίνει από το 2014 συνολικά κονδύλια 50 εκ. Ευρώ.
      Αγνοείται η τύχη άλλων 5-6 επιμέρους προγραμμάτων, κρίσιμων για την ετοιμότητα του ΠΝ (κινητήρες ελικοπτέρων Aegean Hawk, πυρομαχικά για τα OtoMelara, επισκευές Exocet, υποστήριξη τακτικών συστημάτων κλπ.)
      Αγνοείται η τύχη της επαναπιστοποίησης των κεφαλών των ΑΜ-39 Exocet (αλήθεια, επιτρέπεται η φόρτωσή τους στα Μ2000 σήμερα;)
      Και ενώ αγνοούνται όλα αυτά, που κοστίζουν αθροιστικά γύρω στα 500-700 εκ. Ευρώ, διαπραγματευόμαστε λέει την αγορά 2+2 FREMM με μοναδιαίο κόστος 500-600 εκ. Ευρώ.
      Δηλαδή δεν έχουμε 500 μύρια για να καλυφθούν οι τεράστιες τρύπες, αλλά έχουμε 2Χ 500 μύρια για να αγοράσουμε FREMM.
      Ε ρε ξύλο που θέλουν μερικοί…

      • Mk

        Σταματήστε να λέτε αλήθειες.
        Πονάνε….
        :-)

      • vagelis

        φανταζομαι μεταχειρισμενα με δοσεις κοτσωβολου αρα κ λιγοτερα χρηματα τωρα δεν νομιζω να μην εχουμε 50 για ανταλακτικα αλλιως να κλεισουμε το μαγαζι-ελλας. μηπως δεν θελουμε να αναβαθμισουμε meko κ γι αυτο δεν αναβαθμιζονται?

        • Οδυσσέας

          Δε συζητάμε για αναβάθμιση αλλά για βασικό εκσυγχρονισμό, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στοιχειωδώς στο ρόλο τους.
          Δε γίνεται οι νεώτερες φρεγάτες του στόλου να έχουν ηλεκτρονικά συστήματα της δεκαετίας του 80.

          Ξεκάθαρα πράγματα: όποιος ετοιμάζει αγορά φρεγατών ή κορβετών πριν δρομολογηθεί τουλάχιστον ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, είναι λαμόγιο που στοχεύει στη μίζα.
          Δεν υπάρχει κανένας άλλος λόγος για να μη θέλει κάποιος τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.

          • vagelis

            δεν διαφωνουμε απλα καπου ειχε παρη το ματι μου κατι La Fayette-class frigate 5 k λεω μιας κ λενε οτι τα ξαποστελνουν τα μαζεψουμε εδω περα.

          • Mk

            Πάντως έχει ειπωθεί ως σενάριο τόσο το ενδεχόμενο της χρονομίσθωσης των FREEM,όσο η εξοικονόμηση χρημάτων μέσω ενός απλού lifting των ΜΕΚΟ για την απόκτηση νέων μονάδων επιφανείας με α/α δυνατότητες,
            όπως επίσης οτι οι επιλογές από ΗΠΑ είχαν ιδιαίτερα υψηλό κόστος συντήρησης,χρήσης και επάνδρωσης.

            Σε κάθε περίπτωση αν θες να βάλεις το δάχτυλο στο μέλι,είτε leasing,είτε αγορά,είτε εκσυγχρονισμός,η ζημιά γίνεται.

            Δεν ξέρω και κατά πόσο σημαντικό ρόλο παίζει ο χρόνος(ΑΟΖ,Υδρογονάθρακες,απειλές,κτλ) και η πολιτική απόφαση που ίσως να συναρτάται και με άλλα(??) προγράμματα συνεργασίας με τους Γάλλους.
            (Υποστήριξη Mirage,exoset,scalp κτλ)

          • Οδυσσέας

            Και η χρονομίσθωση από τον προϋπολογισμό θα πληρωθεί, όχι από τον ουρανό. Λεφτάτσια είναι κι αυτά, και θα λείψουν από αλλού.
            Και φυσικά η διαφθορά υπάρχει παντού, αλλά τα συστήματα που μπαίνουν στις ΜΕΚΟ είναι λίγο πολύ δεδομένα και οι προμηθευτές τους ενδεχομένως ανήκουν στην «παλιά κατάσταση».
            Ενώ τα γαλλικά πλοία είναι άλλη οικογένεια, νέα συστήματα, νέοι προμηθευτές, νέες δυνατότητες…

      • Spock

        Καλημέρα!

        Υποθέτω ότι για τα προγράμματα που αναφέρεις τα λεφτά πρέπει να πληρωθούν σήμερα οπότε η κυβέρνηση επιλέγει να μοιράζει ελεημοσύνες με το «κοινωνικό μέρισμα». Τα 600 Χ 2 θα τα περάσουν στους επόμενους ΑΝ οι «διαπραγματεύσεις» ευοδωθούν.

  • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

    Το είχα ακούσει και εγώ,αλλά δέν διακινδύνεψα να το αναφέρω.
    Από την στιγμή που το έθιξες όμως,δέν αντέχω στον πειρασμό να επισημάνω ότι ὁ πύργος είναι πολύ μπροστά,και ἄν ἡ πλώρη μπεί «βαθειά»,θα εισπράξει αρκετούς τόννους νερού στην βάση του,ενώ επιπροσθέτως δέν δίνει και την εικόνα πολύ στιβαρής στηρίξεως.
    Το δύφρακτο είναι πολύ μπροστά,και ὁ πύργος πολύ ψηλά,άρα ἡ στήριξη προφανώς δέν είναι ότι στιβαρώτερο.
    Παρόμοιο πρόβλημα αντιμετώπιζαν παλαιότερα οἱ Combattante II,στις οποίες ἡ κύρια υπερκατασκευή ήταν αρκετά μπροστά,και συνεπώς και οἱ πρωραίοι πύργοι των Oerlicon 35mm.
    Αυτά εννοούμε όταν λέμε ότι τα Sa´ar 4.5 καταχρηστικώς αποκαλούνται ΠΑΘ,όλα τα παραγματικά ΠΑΘ όπου τίθενται σε υπηρεσία έχουν χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά των κανονιοφόρων του ΠΝ,και μεγαλύτερο μάλιστα κατά κανόνα εκτόπισμα.
    Tα Sa´ar 4.5 βασίζονται σε σκαρί πυραυλακάτου,με μεγάλο λόγο μήκους προς πλάτος κοντά στο 8:1,δηλαδή δέν «καβαλάνε» το κύμα το ίδιο εύκολα με τις Κ/Φ,«βουτάνε» την πλώρη,και έχουμε αυτά τα προβλήματα καταπονήσεως σκάφους και πληρώματος στις δύσκολες θάλασσες.
    Οἱ «κουφές» έχουν λόγο μήκος προς πλάτος στο 5,5 προς ένα,δηλαδή και εξ αυτού μόνο δέν βουτάνε το ίδιο εύκολα,επιπλέον όμως έχουν και υψηλώτερα έξαλλα,που προσφέρουν επί πλέον στην ίππευση του κύματος.
    Κρίνω ότι είναι σοβαρό λάθος ἡ επιλογή ταχύπλοων σκαφών ὡς ΠΑΘ,ταχύπλοα οφείλουν να είναι τα μικρώτερα διωκτικά σκάφη,εκ των οποίων το ΛΣ/ΕΛΑΚΤ διαθέτει έναν αριθμό.
    Δέν προορίζονται τα μεγάλα περιπολικά για καταδίωξη ταχύπλοων λαθρεμπορικών,αυτά είναι πάντα μικρά και σχεδόν πάντα γρηγορώτερα από τα διωκτικά σκάφη,οπότε αναπόφευκτα κάποια στιγμή θα πρέπει της καταδιώξεως να επιληφθεί ελικόπτερο.

    • GEORGE TSIBOUKIS

      Έχεις απόλυτο δίκιο από ότι ξέρω τεράστιο κύμα χτύπησε την πλώρη έσπασε το τζάμι του πυργίσκου και πλημμύρισε με αποτέλεσμα να καταστραφιούν τα ηλεκτρονικά. Ο πυργίσκος πήγε για επισκευή και όπως φαίνεται ευτυχώς τοποθετήθηκε ξανά. Όσον αφορά το σχέδιο την κατασκευή της πλώρης έχεις πάλι δίκιο. Το ζητούμενο για το ΛΣ δεν είναι τα ταχύπλοα σκάφη των 40 μέτρων χρήσιμα είναι και συμφωνώ. Το ζήτημα είναι το πρόγραμμα για τα 3 Περιπολικά Σκαφη Ανοικτής Θαλάσσης με συνολικό μήκος άνω των 80
      μέτρων και τα 2 Πλοία Γενικής Υποστήριξης με συνολικό μήκος άνω των 70
      μέτρων διότι αυτά θα πραγματοποιούν περιπολίες στην περιοχή της Νότιας Κρήτης και στα Ανατολικά της Κρήτης

      • Giorgos Tsagaris

        Τι μετρα εληφθησαν ωστε να μην ξανασυμβει το ιδιο?

        • manolis

          Μαστιγωσαν τη θάλασσα γιατί δεν υπάκουσε στις διαταγές.

          • Giorgos Tsagaris

            …Iκανους τους εχω… αν ηταν κατασκευαστικο/σχεδιαστικο το λαθος,με την επισκευη και την επανατοποθετηση δεν λυνεται,αλλα διαβασα παρακατω,οτι αντιμετωπιστηκε το αιτιο (και οχι το συμπτωμα οπως γινοτανε συνηθως…)

    • ΠΡΟΜΑΧΟΣ

      ΠΕΣΤΑ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΕ!!! ΜΙΑ ΖΩΗ ΔΙΑΒΑΖΩ ΓΙΑ ΠΑΘ ΚΑΙ ΒΛΕΠΩ ΑΟΠΛΑ ΚΑΙ ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΑ ΠΑΠ.

  • Davelis

    Καλησπέρα κι από εμένα, Καλή Χρονιά, Υγεία κι Ευτυχία σε όλους!
    Είπα να κάνω τον σχολιασμό μου, αφού πέσει ο κουρνιαχτός της πρώτης μέρας.
    -Φίλε manolis, πολύ ωραίες και κατατοπιστικές οι φωτογραφίες όπως και τα σχόλια σου. Όντως τα Sa’ar 4,5 με την ένταξη τους και μόνο αποτέλεσαν μια επανάσταση σε όλα τα επίπεδα για τα πλωτά του ΛΣ. Ήταν τα μεγαλύτερα και πιο βαριά εξοπλισμένα σκάφη που είχε εντάξει ποτέ στην 85χρονη (τότε) ιστορία του. Να θυμίσω ότι ο διαγωνισμός είχε διενεργηθεί από το ΥΕΘΑ/Γενική Γραμματεία Εξοπλισμών και λίγο πολύ υπήρξε πρόνοια για κατασκευή ενός σκάφους στα «κρατικά» ναυπηγεία Σκαραμαγκά και το βαρύ πυροβόλο των 30mm (!!!) θα ήταν κατασκευής της επίσης κρατικής ΕΒΟ (είχε αναλάβει και την κατασκευή των αντίστοιχων της κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ).
    -Φίλε GRGR, αποσπασματικές παραγγελίες γίνονται στην κατηγορία των σκαφών αυτών (ΠΑΘ ή αυτής της κατηγορίας Παράκτιων Περιπολικών +30μ) γιατί το κόστος ανά μονάδα είναι πολύ μεγάλο κι είναι συνάρτηση της χρηματοδότησης της Ε.Ε. Σημείωσε ότι η χρηματοδότηση που πήρε το Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (FRONTEX) ήταν τεράστια επιτυχία της Ελλάδας, καθώς από τα συνολικά 76 εκατ. ευρώ που διέθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για όλα τα Κράτη Μέλη, το 27% κατανεμήθηκε σε δράσεις του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. Για Ελληνικής Σχεδίασης σκάφη κι ελληνική συμμετοχή θα ήταν ευχής έργο, κι εγώ πρώτος, αλλά με τα προβλήματα που ταλανίζουν τις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες, ούτε χρήματα για κατάθεση Ε/Ε δεν έχουν. Η αλήθεια είναι ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ζήτησαν πρόσθετα στοιχεία (στα πλαίσια του τεχνικού διαλόγου) για να προσαρμοστούν σε δικής τους σχεδίασης σκάφος. Ίσως με την επικείμενη πώληση των Ναυπηγείων Σύρου σε όμιλο αμερικανικών συμφερόντων που έχει και ελληνική διάσταση (ONEX) να δούμε στο μέλλον κι ελληνικές συμμετοχές.
    -Φίλε Cynaegeirus πόσο δίκιο έχεις με το «λεφτά σάλιο». Πάντα έτσι ήταν το Λ.Σ (μέχρι τη δεκαετία ’90) ο φτωχός συγγενής του ΠΝ, ο προϋπολογισμός του στον πάτο, γιατί δεν θα πολεμήσει όπως το ΠΝ, άρα δώστε περισσότερα λεφτά στο ΠΝ από τον κρατικό προϋπολογισμό (κι ίσως σωστά τότε!). Όταν όμως η Ε.Ε άνοιξε τις κάνουλες των ECU ή € το Λ.Σ έπρεπε να παίξει το ρόλο του σύμφωνα με τα οριζόμενα από τον IMO για SAR στην περιοχή του ελληνικού FIR, τότε πάρτε 4 Super Puma (σε αποστολές SAR στον ευρύτερο Ελληνικό Αρχιπέλαγος 3 μέλη του πληρώματος είναι υποχρεωτικά του ΛΣ, 2 διασώστες (ΜΥΑ) κι ο ΑΞ Ναυτιλίας/Σύνδεσμος ΛΣ. Για αποστολές Ε/Δ Μάχης είναι στελέχη της 31 ΜΕΕΔ), Ναυαγοσωστικά LAMBRO/HALMATIC 60 (10τεμ), LAMBRO 57PB (30+τεμ), 6 Dauphin + 4 Reims F-406. Και τα πήραμε όλα αυτά κι ακόμα κι άλλα….αλλά συντήρηση με τι λεφτά???? ΝΑΙ έχεις δίκιο, με σάλιο… και με ζητιανιά σε εφοπλιστές και ιδιοκτήτες διυλιστηρίων (κι ευτυχώς να λέμε που υπάρχουν!!!). Κι ήρθε η έξαρση του μεταναστευτικού κι η οικονομική κρίση και μεγάλο μέρος των κονδυλίων της Ε.Ε, αντί να πηγαίνει για αντικατάσταση παλιού υλικού (Abeking, Ν/Γ, τροχαίου υλικού, υλικοτεχνική υποδομή) πήγαινε σε μηχανές, λιπαντικά, καύσιμα, πλεύσιμα προσωπικού κλπ Τώρα για την άποψη σου για μετατροπή του Λ.Σ σε πραγματική ΕΛΛ.ΑΚΤ μάλλον οι Λ/Φ συμφωνούν κι όχι οι Α/Ξ, για λόγους περισσότερο prestige παρά ουσίας. Να πούμε την αλήθεια, το γεγονός ότι η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία είναι 1η σε παγκόσμια κατάταξη οφείλεται σ’ένα ποσοστό μικρό ή μεγάλο (ο καθένας θα το κρίνει) και στο Λ.Σ και στη διαχρονική του στήριξη κατά 80% σε αυτό το οικοδόμημα. Να πούμε ότι στο παρελθόν κι άλλες ναυτικές δυνάμεις (πχ Ιαπωνία,Κύπρος κα) είχαν σκεφτεί να υλοποιήσουν αυτό το μοντέλο.
    -George Tsiboukis κλπ Ο πυργίσκος του ΠΑΘ 060 «ΦΟΥΡΝΟΙ» δεν είχε καταστραφεί από θαλασσοταραχή από όσο γνωρίζω. Όπως ανέφερα στις πρώτες γραμμές ήταν απαίτηση της Γενικής Γραμματείας Εξοπλισμών να στηριχθεί κι η εγχώρια βιομηχανία με την προμήθεια αυτών των σκαφών για αυτό το 080 κατασκευάστηκε στα ΕΝΑΕ και το πλωριό πυροβόλο ήταν της ΕΒΟ (κατόπιν αδείας συναρμολόγησης της OTOBREDA) 30mm το οποίο τοποθετήθηκε και για τα τρία πλοία στην Ελλάδα. Το σημείο τοποθέτησης του πυροβόλου στην πλώρη σε συνάρτηση με το βάρος του πυργίσκου είχαν σαν αποτέλεσμα να εντοπιστεί αστοχία υλικού και γενικότερα πρόβλημα ασφάλειας για το ίδιο το σκάφος. Τότε αποφασίστηκε η αφαίρεση του πυργίσκου κι ο ενδελεχής έλεγχος και στα υπόλοιπα σκάφη. Μάλιστα είχε γίνει προσπάθεια από Ελληνικής πλευράς στο Ισραηλινό Ναυπηγείο για αποκατάσταση/αποζημίωση. Απόρροια αυτών των ενεργειών ήταν κι η παροχή ανταλλακτικών κι υποστήριξης κι από την Ισραηλινή κυβέρνηση το 2013 στα πλαίσια των ενεργειών του ΛΣ για απαγόρευση διακίνησης όπλων στη Γάζα. Με μεγάλη χαρά διαπίστωσα ότι το ¨πρόβλημα» αποκαταστάθηκε οριστικά.

    Κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω τον D-Mitch για την παρότρυνση του να γράψουμε ένα άρθρο για το Λ.Σ (που τόσο αγαπώ) και να με βάλει στα αχαρτογράφητα, για μένα, ύδατα της σύνταξης άρθρων και την E-Amyna, που παρακολουθώ από την πρώτη ώρα λειτουργίας της, για την φιλοξενία. Επίσης ευχαριστώ όλους για την καλοπροαίρετη κριτική και χαίρομαι ΠΡΩΤΟΣ ΑΠΟ ΟΛΟΥΣ ότι όποια λάθη, βλάβες ή παραλείψεις του παρελθόντος ή του παρόντος (επί σκαφών κι οπλισμού) έχουν διορθωθεί και τα πλοία είναι ετοιμοπόλεμα να προσφέρουν τα μέγιστα τόσο για το κοινωνικό σύνολο, όσο και για την εθνική άμυνα.

    • Cynaegeirus

      Καλή αρχή και σας ευχαριστούμε όλοι μας θερμά!

  • stasou_mygdala

    Αν θελουμε ακτοφυλακη να σωζει προσφυγες με φουσκωτα τοτε ο οπλισμος επι των πλωτων ειναι περιττος οπως και σκαφη ανω των 800 tn, εαν θελουμε ακτοφυλακη αποτροπης&φυλαξης θαλασσιων συνορων τοτε σιγουρα χρειαζομαστε σκαφη με δυνατοτητα φιλοξενιας ε/π SAR 10-12tn δυνατοτητα ανεφοδιασμου εν πλω απο το ΠΝ και πολλες ακομα δυνατοτητες.
    Τα ναυπηγεια Σκαραμαγκα τις καλες εποχες ειχαν σχεδια τετοιων πλοιων, αν θυμαμαι καλα τυπου HSY-70P για περιπολια και HSY-80C για κορβετα με ε/π AS-365 και S-70 αντιστοιχα.

    Απο κει και περα με 5 τετοια πλοια θα μπορουσαμε να καλυψουμε τους ευαισθητους τομεις:
    Ενα πλοιο στο λιβικο απο αν.κρητη εως μεγιστη (κυριαμαδι), ενα την υπολοιπη κρητη γαυδο-κυθηρα μεχρι ηρακλειο (σουδα), ενα νοτιο αιγαιο κυκλαδες-δωδεκανησα, ενα κεντρικο αιγαιο σκυρο-λεσβο-χιο και ενα βορειο αιγαιο αλεξ/πολη-λημνο συνεπικουρουμενα απο ΠΑΘ των 400-500tn που θα περιπολουσαν μεταξυ αλεξ/πολη-σαμοθρακη (1), σαμοθρακη-λημνο(2), λημνο-λεσβο(3), λεσβο-χιο (4), χιο-σαμο(5), σαμο-κω (6), κω-ροδο(7), ροδο-μεγιστη(8) και ηγουμενιτσα-κερκυρα(9). Αν υπολογισουμε μαζι και τη Φ/Γ σκοπουντος και τις Κ/Φ στους τομεις περιπολιας εχουμε μια πολυ ισχυρη δυναμη αποτροπης-φυλαξης-SAR.

    Τελος θα πρεπει να εξεταστει η δυνατοτητα υπαγωγης σε μια διευρημενη ακτοφυλακη της υπηρεσιας φαρων,της υδρογραφικης,του ΕΛΚΕΘΕ,των πλωτων του ΠΣ και των ΠΠ του ΠΝ.

    • Davelis

      Φίλε stasou_migdala καταρχήν συμφωνώ μαζί σου για το τι είδους Ακτοφυλακή (ΛΣ) θέλουμε αποτροπής/φύλαξης θαλασσίων συνόρων ή να σώζουμε πρόσφυγες (μεταξύ μας βέβαια κι αυτό είναι στα πλαίσια της Έρευνας & Διάσωσης φύση αντικείμενο τέτοιου οργανισμού). Τώρα γιατί μπαίνουν και με τόση συχνότητα μετανάστες από τα ανατολικά σύνορα μας είναι «άλλο έργο» …βγάζω κι εγώ σπυράκια…αλλά είναι κάτι που μας ξεπερνά.
      Αυτό που αναφέρεις για τα σχέδια των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ισχύει, τα έχω δει κι εγώ στο παρελθόν στην ιστοσελίδα τους και δείχνουν πραγματικά στιβαρά και αξιόπλοα σκάφη για τέτοιου είδους επιχειρήσεις. Τώρα για τον σχεδιασμό σου σε σκάφη & πλοία δεν συμφωνώ, γιατί πέρα ότι προϋποθέτουν τεράστιο προϋπολογισμό υποστήριξης, χρειάζεται επίσης προσωπικό κι υποδομές. Εκτός αυτού υπάρχει κι ο κυρίαρχος του Αιγαίου (Π.Ν) με τις Κ/Φ, τα Π/Π, την Φ/Γ σκοπούν κλπ κλπ. Εγώ προτείνω ένα αντίστοιχο σχέδιο με του Π.Ν όπως ήταν παλιά τα Ξιφιόπλοια ανά περιοχή ελέγχου και με μηνιαίες εναλλαγές, στις περιοχές ενδιαφέροντος που λίγο πολύ γράφεις κι εσύ (Βόρ. , Νοτ. , Ανατ. Αιγαίο, Λυβικό & Ιόνιο Πέλαγος. Πάντα αναφέρομαι σε ΠΑΘ (40+ μέτρων), οι υπόλοιπες περιοχές μια χαρά καλύπτονται με τα Lambro και τα 15 νέα (20+μέτρων) στο διαγωνισμό που τρέχει.
      Τέλος θεωρώ αδύνατη την υλοποίηση της τελευταίας σου παραγράφου, γιατί πέρα από το ΛΣ και ΠΝ που έχουν ίδια φιλοσοφία, κάποια από τα σκάφη που θέλεις να εντάξεις από κοινού (Φαρόπλοια & Ωκεανογραφικά), επανδρώνονται από πολιτικό προσωπικό, που είναι άλλης νοοτροπίας….Τώρα ΕΛΚΕΘΕ και ΠΣ δεν υπάρχει περίπτωση γιατί επιτελούν άλλο σκοπό και δεν πρόκειται ούτε οι ίδιοι να δεχτούν.

  • Davelis

    Ο Μαρίνος Ζαμπάτης επέβαινε σε RIB Mostro Top Gun 864 ως μέλος του Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών του Κ.Λ Κέρκυρας, με κύριο οπλισμό FN. Το κύριο πλωτό του Κεντρικού Λιμεναρχείου ήταν του ανωτέρω τύπου και για βοήθεια τους είχε διατεθεί επίσης ένα Abeking. Ο θάνατος του Ζαμπάτη ήταν η αφορμή να αγοραστούν με συνοπτικές διαδικασίες τα CB 90H και να γίνει δωρεά (?) από εφοπλιστές των 2 ή 4 FB (Fabio Buzzi) 38 & 40

  • PatmosI

    Καλη ιδέα…………για δώσε τα φώτα σου….

  • Davelis

    Φίλε Thodoris, θεωρώ ότι η πιθανότητα απόκτησης του stan lander 5612 ή κάποιας εφάμιλλης κλάσης είναι μηδαμινή. Βέβαια στο πλαίσιο που το θέτεις (μεταναστευτικό, καταστροφές) και βέβαια χρηματοδότηση από Ε.Ε θα μπορούσε για μεγαλύτερου μεγέθους σκάφους. Όπως έχει γράψει στο παρόν κι ο George Tsiboukis υπάρχουν σκέψεις, αλλά για πολύ μεγαλύτερο μέγεθος. Και στο παρελθόν (πριν 3-5 χρόνια) είχε ξεκινήσει κάποιος τεχνικός διάλογος για μεγάλο σκάφος υποστήριξης-Ε/Δ σε ακραίες καταστάσεις, αλλά το κόστος ήταν ελάχιστο μπροστά σε αυτά που ζητούσαν, στο μέγεθος που το ζητούσαν κι ο διαγωνισμός δεν τελεσφόρησε. Τέλος, ευχαριστούμε πολύ για τα καλά σου λόγια.

  • Giorgos Tsagaris

    Απο τις ετοιμες υποεξοπλισμενες »Fremm»,προτμω τις »Gowind» για να μην τρεφουμε και αυταπατες…

  • Giorgos Tsagaris

    Mην τα ισοπεδωνεις ολα…..Οταν ναυμαχουσαμε στη Σαλαμινα αυτοι ψαρευανε στον Ιορδανη (χωρις βαρκες)..ελεος δηλαδη….
    Ολο λεω πως σε εχω συνηθισει ρε φιλε μου και ολο το ξεχειλωνεις..χαχα..

    • Cynaegeirus

      η αρχαιολατρεία θα μας φάει τους έλληνες….

      το μέλλον να κοιτάτε ρε και όχι το παρελθόν. όλη την ώρα ακούω τι κάναμε πριν 500-1000-1500 χρόνια.

      Τώρα τι μπορεί να κάνει το ναυτικό μας και τι το ισραηλινό; τι το αιγυπτιακό; τι το τουρκικό; και τι θα κάνουν σε 20 χρόνια;

      αυτό μόνο να κοιτάτε το μέλλον. το παρελθόν το έζησαν και είναι υπεύθυνοι άλλοι. για το μέλλον είμαστε υπεύθυνοι εμείς

      • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

        «καταστολή χαμάς ο ΕΣ ήξερε μέχρι το 1960 και μάλιστα ήταν άκρως αποτελεσματικός όπως έμαθαν οι κινέζοι απο πρώτο χέρι στην κορέα»
        Αυτό δέν είναι παρελθοντολογία;

        • Cynaegeirus

          ναι. το χαμε το χάσαμε. δεν το χρειαζόμαστε πια. μια απλή αναφορά έκανα

      • Giorgos Tsagaris

        Συμφωνω σε γενικες γραμμες.
        Αλλα τι αρχαιολατρεια,τι Ισραελολατρεια…..λατρειες και οι δυο ;-)

        υ.γ.
        Τι ακριβως μπορει να κανει το ΠΝ του Ισραηλ που δεν μπορει να κανει το δικο μας (εκτος πυρηνικων?)

    • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

      Και πού να δείς τα νεύρα μου πόσο τα ξεχείλωσε.

  • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

    Έτερον εκάτερον.
    Και τα ναυπηγεία πιό πρίν έκαψαν το ΠΝ.
    Οἱ πολιτικές επιλογές επιλογές εθνικής αυτοχειρίας πρέπει να βρίσκουν τοίχο εκ μέρους μας,και όχι να τρέχουμε να προσαρμοστούμε.
    Δέν μπορώ να καταλάβω,γιατί είσαι τόσο πρόθυμος να δεχτείς τα παπατζηλίκια της πολιτικής ηγεσίας ὡς θέσφατα.
    Βρίσκουν 30 δίς για συντάξεις και άλλο 1 δίς για φιλοδωρήματα,ἄς κόψουν τον λαιμό τους να βρούν και 3 ἤ έστω 2 δίς για την άμυνα,ΕΛΕΟΣ.
    Προχθές πάλι άρχισαν τις παρόλες για FREMM ἤ Gowind,ἄν βάλουμε και αυτές στο ζύγι,μαζί με Ρ-3 και εκσ.F-16,από πού θα προκύψουν αυτά τα χρήματα;
    Τα Leo-2A4 σε μαράνανε;
    Επειδή γι᾿αυτήν την ανάρτηση το παρατραβήξαμε,κλείνω επαναλαμβάνοντας : ἤ σωστός παπάς,ἤ σωστός ζευγάς.
    Αύριο θα πουλήσουν και τα Leo-2HEL για να ταΐσουν Καρανίκες,τί θα λές τότε;

    • Cynaegeirus

      «Δέν μπορώ να καταλάβω,γιατί είσαι τόσο πρόθυμος να δεχτείς τα παπατζηλίκια της πολιτικής ηγεσίας ὡς θέσφατα.»

      Γιατί τα ακολουθεί γονυπετώς ο στρατός και οι επιλογές μου ως σχολιαστή βασίζονται στις επιλογές του στρατού και όχι στις δικές μου προτιμήσεις

      ο καρανίκας θα κερδίζει όσο ο μαλάκας τον ψηφίζει.

      • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

        «Γιατί τα ακολουθεί (τα θέσφατα της πολιτικής ηγεσίας) γονυπετώς ο στρατός και οι επιλογές μου ως σχολιαστή
        βασίζονται στις επιλογές του στρατού και όχι στις δικές μου προτιμήσεις»
        Ωρέ Κυναίγειρε,ἄν οἱ αρχηγοί των επιτελείων προσκυνούν τους μαυρογιαλούρους,εσύ γιατί να σε λάβουν υπόψιν;
        Μάλλον υπάρχει ένας λόγος για να σε πάρουν υπόψιν: για ξεκάρφωμα.
        Για να πούν ότι «δέν εισακούονται κάποιες φωνές,που ουσιαστικά ζητούν τον πλήρη αφοπλισμό της Χώρας».
        Τους χαρίζεις και φωτοστέφανο,το καταλαβαίνεις;
        Δέν σε αντέχω άλλο,πάω να πιάσω βάρδια.

        • Cynaegeirus

          Μα δεν μ ακούει κανείς τους αδερφέ μου… μεταξύ μας τα λέμε. άλλη η ατζέντα τους….
          κάνω πλάνα πάνω στα σχέδια τους αναγκαστικά, δεν μπορώ να κάνω πάνω στα δικά μου.

          καλή βάρδια βρε

          • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

            Σε ακούνε όσοι μπαίνουν στην ιστοσελίδα.
            Και σε ακούω κι᾿εγώ,και με ανεβάζεις στα κεραμίδια όταν αρχίζεις τις περικοπές.

          • Cynaegeirus

            Και τα θες να κάνω; να προσθέτω άρματα και λεφτά; ότι βλέπω βάζω ο καψερός…

          • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

            Ρέ Κυναιγειρούλη μου,ρέ αδελφούλη μου,ποιός σε υποχρεώνει να γίνεσαι απολογητής και αναμεταδότης της παράνοιας των κρατούντων;
            Ὁ σιωπών δοκεί συναινείν,ὁ συνηγορών δοκεί συνεργείν.
            Όπως διαχώρισες κάθετα την θέση σου για τις αερότρατες,το ίδιο θα πρέπει να την διαχωρίζεις και όπου αλλού διαφωνείς.
            Για τις αερότρατες προέτρεπες να τις κάψουμε μαζί με το εργοστάσιο,για το ξεπούλημα των Leo-2 όχι μόνο χαίρεσαι,αλλά βάζεις και το αλατοπίπερο σου,με την πρόταση να γίνουν ΤΟΜΠ τα -Α4.
            Έχεις ποτέ ακούσει εμένα να προτείνω οτιδήποτε,εκτός από το «να κόψουν τον λαιμό τους»;

          • Cynaegeirus

            Μεγάλε μου αδερφέ ταυτόχρονα στο ΙΔΙΟ άρθρο μιλάω για 6000 abrams στην αριζόνα και ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ αναβάθμιση με iron fist ή παρομοίου του στόλου.

            να κόψουν το λαιμό τους φυσικά αλλά η θέση μου είναι τέτοια που πρέπει να προτείνω και μια λύση στις απανωτές μαλακίες τους.

            αν είχε τσίπα έστω και ένας εξ αυτών που αποφάσισαν τις αγορές αρμάτων και διάβασε το θρυλικό σου ποστ με τις εναλλακτικές θα αυτοκτονούσε.
            εγώ και τώρα που το σκέφτομαι πονάω ολόψυχα…

          • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

            Φαντασιώνομαι ότι την κουβέντα την κάνουμε πάνω στο ρίνγκ,και βγάζω καααάτι απωθημένα,άλλο πράγμα.
            Διότι αλλοιώς ἡ κουβέντα μας κολλάει ξανά και ξανά στο ίδιο τροπάρι: «να κόψουν το λαιμό τους φυσικά αλλά η θέση μου είναι τέτοια που πρέπει να προτείνω και μια λύση στις απανωτές μαλακίες τους.»
            Ποιός μωρέ σε υποχρεώνει να ψάξεις εσύ λύση,και μάλιστα στο πλαίσιο των αυνανισμών τους;
            Γιατί μωρέ γίνεσαι συνεργός τους,έστω με τις καλύτερες των προθέσεων;
            Γιατί δέν τους αφήνεις να χρεωθούν τις επιλογές τους;
            ΓΙΑΤΙ;

  • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

    Όταν δίνεις 60 μύρια τον χρόνο για το Μέγαρο,μάλλον μπορείς να βρείς και για καινούργιο σώβρακο.
    Σίγουρα.
    Όμως το ΠΝ τσίνησε όσο μπόρεσε για τις FREMM,και νομίζω ότι καταλαβαίνω γιατί.
    Όπως υποψυλλιάζομαι ότι θα βγεί ακριβή ἡ χάρη της ευκολίας πληρωμής,και ότι θα μείνουμε με πλοία στο χέρι,τα οποία δέν θα ικανοποιούν το ΠΝ.
    Άλλο είναι να δέχεσαι ὡς βοήθεια ἤ κελεπούρι πλοία που δέν είναι ακριβώς αυτά που θέλεις,και άλλο είναι να τα ακουμπάς για να πάρεις κάτι που έχεις κατ᾿επανάληψη αποφύγει.

    • Mk

      Επιγραμματικά διότι είμαστε εκτός θέματος:
      Η κολώνια κρατά από το 2004.
      Σαφώς με πολιτικά κριτήρια και σαφώς φωτογραφίζει την Γαλλία.
      Σε άλλη περίπτωση,το 2008 θα εξετάζαμε την Δανέζικη Φ/Γ ΑΑW κλάση iver Huitfeldt.
      Αφήνω τα δέντρα που ομολογουμένως είναι πολλά(να γλυτώσουμε και τα σεντόνια)
      και πάω στο δάσος,το ζουμί.
      Μακάρι να έρθουν τα πλοία.
      Μακάρι με Aster 30.
      Mακάρι με scalp naval.
      Μακάρι να τις έχουμε πριν το 2020.

      • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

        Μακάριοι οἱ πεινώντες και διψώντες…

        • Mk

          Όταν εξαρτάσαι παύεις να είσαι και ηθικός ηγέτης.
          Δηλαδή πρωτίστως δίκαιος.

          • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

            Δέν το εννοούσα έτσι,απλώς ήθελα να το θέσω επιγραμματικά και εμβληματικά,ότι «ὁ πεινασμένος καρβέλια ονειρεύεται»,«απ᾿τ᾿ολότελα καλή και ἡ Παναγιώταινα»,«στην αναβροχιά καλό και το χαλάζι»,«ὁ μονόφθαλμος στους τυφλούς βασιληάς»,και «ότι προαιρείσθε».
            Αλλά έτσι όπως το έθεσες,το πράγμα πάει αλλού.
            Πολύ μεγάλη συζήτηση.
            Πάντως,παραφράζοντας τον Ελ.Βενιζέλο,«Ἡ Ἑλλάς είναι πολύ μικρά χώρα,δια να επιζήση τόσο μεγάλης ατιμίας».

    • John Moustakas

      Το ένα μας ξυνίζει το άλλο μας βρωμάει,μάλλον δεν ξέρουμε τί θέλουμε.Πάρε τώρα φίλε μου,έστω και ακριβότερα σε βάθος χρόνου,δυο καλά πλοία και όταν έχεις λεφτά στην τσέπη όρισε τις προδιαγραφές για όλο το στόλο.

      • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

        Όχι σπασμωδικές κινήσεις,όχι σπιναρίσματα.
        Όχι απελπισμένο άρπαγμα της πρώτης(;) «ευκαιρίας».
        Άλλωστε,πού είναι ἡ «ευκαιρία»;
        Σε ένα όλο κι᾿όλο δημοσίευμα;
        Χάριν συζητήσεως και μόνο,σου λέω ότι δέσμευση στις θρυλούμενες δὐο FREMM,θα παραλύσει τον Στόλο για μία δεκαετία χαλαρά.

        Ἄν βρεθούνε τα στραγάλια για δύο FREMM,ἄς βρεθούν για δύο σκάφη που να μήν έχουν σιωπηλά απορριφθεί από το ΠΝ.

  • PetrosR

    Tην ακτογραμμη του Ισραηλ τη βλεπεις με κυαλια απο απο τη Χαιφα μεχρι το Ασκελον,και εχει και μερικα χιλιομετρα στο Ειλατ.
    Καμια σχεση με το Αιγαιο.

    Το ΠΝ του Ισραηλ ειναι ενα μεγαλο ΛΣ.
    Με εξαιρεση φυσικα τα υποβρυχια που ειναι στρατηγικο οπλο.
    Oσο για την αποτελεσματικοτητα τους,τους ειδαμε στο Hanit που κοιμοντουσταν ορθιοι, και στην επεμβαση στο Μαβι Μαρμαρα.

    Ισως η μονη πραγματικα αξιοζηλευτη επιχειρηση του ισραηλινου ναυτικου ( Μαζι φυσικα με το στρατο ,μοσσαντ κλπ )ηταν η εκτελεση του Αμπου Τζιχαντ στη Τυνισια το 88. Τοτε που εστειλαν στην αλλη ακρη της Μεσογειου μια πυραυλακατο φορτωμενη με ενα ελικοπτερο κομπρα για υποστηριξη.

    • Cynaegeirus

      Η ακτογραμμή ελάχιστα παίζει σημασία στην ναυτοσύνη ενός λαού και στο σημαντικότερο στις στρατηγικές του ανάγκες
      Το ισραήλ έχει πάρει χαμπάρι οτι το ναυτικό είναι τρίτο στην ιεραρχία των εεδ του και εξοπλίζει ως οφείλει την πα του πρώτη. τα υ/β με πυρηνικά τα πήρε μόνο όταν η ιορδανία και η σαουδική του είπαν όχι σε πλήγμα των πυρηνικών του ιράν. αλλιώς ούτε υποβρύχια θα είχε
      εξαιρετική επιχείρηση ήταν και η κατάλειψη του πράσινου νησιού και η μεταφορά δυνάμεων με άρματα κτλ στην αίγυπτο για καταδρομή αλλά και οι συνεχείς καταδρομές στις ακτές της αιγύπτου και του λιβάνου

      στο χανίτ τους έφαγε η σιγουριά τους – μην ξεχνάς οτι τα ναυτικά κάνουν και μλκιες όπως είδαμε τα αμερικανικά πλοία φέτος ή την βύθιση της πυραυλακάτου μας απο εμπορικό πλοίο της γραμμής.

      η επιχείρηση που αναφέρεις δεν είναι αξιοζήλευτη είναι θαύμα. επίσης επιχείρηση με κοχόνες ήταν η κλοπή απο την χάβρη των πληρωμένων πλοίων τους.

      για ναυτικό μεγέθους λιμενικού δεν τα λες και λίγα

      • Giorgos Tsagaris

        Ναυτοσυνη και Ισραηλ απλα δε χωρανε στην ιδια προταση.
        Θα σε κυνηγαει το φαντασμα του Θεμιστοκλη του Νεαρχου του Καναρη,του Μιαουλη και του Κουντουριωτη……

  • .+-

    Εμπιστευθηκαν Κροατικο ναυπηγειο που χρεωκοπησε και τους εδωσε τα σκαφη που παραγγειλανε πρις απο κανα δυο χρονια. Γιατι δεν θελουν αν εμπιστευθουν και κατι Ελληνικο; Στο υπουργειο να κανουν κοινως καποιες «πλατες» και να λυθουν πιθανα διαδικαστικα και γραφειοκρατικα ή αλλα προβληματα που δεν επιτρεπουν την συμμετοχη δεν φαινεται να πιστευουν οτι ειναι απαραιτητο να το κανουν.
    Οπως επισης δεν επελεξαν να χρηματοδοτησουν οπως εκανε το ΠΝ πριν απο κανα χρονο με ενα συγκεκρημενο πρωτοτυπο ταχεο για την ΔΥΚ.
    Κριμα!!!
    Αλλη μια χαμενη ευκαιρια!

  • ΠΡΟΜΑΧΟΣ

    Μακάρι να μην έρθουν ούτε για επίσκεψη!!!

  • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

    Γιατί αν είναι εξοπλισμένες όπως πρέπει,δέν θα είναι FREMM,αλλά Horizon ἤ FREDA,δηλαδή επί της ουσίας άλλη κλάση.

  • ΠΡΟΜΑΧΟΣ

    Για να είναι εξοπλισμένες όπως πρέπει, πρέπει να έχουν α) άλλα ραντάρ, 2 άλλα στη θέση ενός χαμηλών δυνατοτήτων που έχουν τώρα, β) διπλάσια κελιά για Aster-30, γ) 32 μικρά κελιά για Mica στη θέση των Aster-15, δ) πυροβόλο των 127 χιλ αντί των 87 και με πυρομαχικά Vulcano, ε) τουλάχιστον 3 Millenium (με πυρομαχικά AHEAD) κι ένα RAM, ιδίως αν τους βάλουμε Scalp και γίνουν η Νο 1 προτεραιότητα της ΤΗΚ (τώρα δεν διαθέτουν τίποτα), στ) συστήματα IRST.

    Αυτό σημαίνει ότι το κόστος του θα εκτοξευτεί από τα 650 εκ στο 1,3 δις ευρώ, περισσότερα από όσα δίνει το USN για τα καταδρομικά Ticoderonga φορτωμένα με εκατοντάδες πυραύλους, συμπεριλαμβανομένων και Tomahawk.

    Και πάλι θα είναι ένα πλοίο αργοκίνητο για την κατηγορία του, χωρίς προβλέψεις αυξημένης επιβιωσιμότητας που έχουν πχ το USN με τη θωράκιση των Α/Τ και Κ/Δ του ή οι Γερμανοί με το σχέδιο της MEKO-200 που μοιράζει κελιά-όπλα-αισθητήρες σε δύο ξεχωριστές-απομακρυσμένες θέσεις στο σκάφος.

    Οι Γάλλοι σχεδιάζουν για ναυτικό υπερπόντιας επιτήρησης αποικιών και αφρικανικών χωρών. Οι Αμερικάνοι για ναυτικό που θα νικήσει στις θάλασσες κι οι Γερμανοί για υποκατάστατό του χωρίς αεροπλανοφόρα, Κ/Δ και πυρηνοκίνητα υ/β γιατί περιορίζονται στο να μποροόυν να αντιμετωπίσουν το Ρωσικό Ναυτικό στην Βαλτική.

  • manolis

    Η εκδικηση για τον θάνατο του Μαρίνου Ζαμπάτη κινηται στα ορια μεταξυ νομιμοτητας, μυθου και διηγησεων. Αν ξερεις τα πραγματικα γεγονοτα φιλε Νταβελη και μπορουν να ειπωθουν , ναι, θα ηταν ενδιαφερον. Για την ιστορια ομως ενω ο δολοφονος του συνεληφθηκε το 2013 και καταδικαστηκε, υπαρχουν φημες οτι αθωωθηκε σε δευτερο βαθμο. ξερεις κατι?

  • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

    Πάντα πρωτοποριακός,αδελφούλη.
    Είσαι ὁ μόνος που μετέτρεψε Μ60 σε ΤΟΜΠ! :)

    • Cynaegeirus

      Είχαμε 669 κομμάτια…

      • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

        Κανείς ανά τον πλανήτη δέν έχει προχωρήσει σε τέτοια μετατροπή,πληροφοριακά.

  • ΑΧΕΡΩΝ ΣΤΥΜΦΑΛΙΟΣ

    Κάπου εκεί ήταν όντως.
    501 ήταν τα -Α5 από Γερμανία,και 170+κάποια επιπλέον τα ολλανδικά -1V.
    Και 100 κάτι τα δικά μας αγορασμένα -1GR.
    Πάντως,ούτε τα Leo-1 έχουν παρουσιαστεί σε διαμόρφωση ΤΟΜΠ.